Klaps: Przygody w zaczarowanym świecie filmu

Producent: Compedia Ltd.

Wydawca: LK Avalon

Dystrybutor PL: LK Avalon

Gatunek: program multimedialny / gra przygodowa dla dzieci

Data wydania: 27 stycznia 2003

Wymagania sprzętowe: komputer PC z procesorem 200 MHz, 32 MB RAM, Windows 95/98/Me/XP

Cena detaliczna: 49.90 PLN

Ocena: 9/10



Któż z nas nie chodzi do kina (no dobra, nie wszyscy, ale chyba większość...)? I kto ośmieli się powiedzieć, że nigdy w życiu nie zobaczył żadnego filmu (podnieść rękę może jedynie osoba nienarodzona)? Z pewnością podczas siedzenia w wygodnym fotelu, zajadania się prażoną kukurydzą i oglądania ulubionego serialu tudzież niesamowitego filmu sensacyjnego, zastanawialiście się, jak on powstał. Myśleliście pewnie nad tym, jak wszystko musiało być przygotowane, ile pieniędzy dana wytwórnia potrzebowała na stworzenie nowego kinowego dzieła itd. Część z Was pewnie wie, jak wygląda typowy plan filmowy i w ogóle jest obeznana w temacie. Nie oznacza to jednak, że do recenzji zapraszam tylko 'kinowych żółtodziobów', ponieważ produkt, który niedawno trafił w me łapki to program przeznaczonych tylko i wyłącznie dla młodego pokolenia graczy, i od razu zaznaczam, że w żadnym wypadku nie jest to kurs tworzenia filmu, ale coś w rodzaju gry przygodowej odbywającej się właśnie w jego klimatach (stąd takie, a nie inne wprowadzenie).

Reklama



Firma LK Avalon jest dystrybutorem, dzięki któremu ostatnimi czasy polskie półki sklepowe zapełnia coraz więcej produktów przeznaczonych dla dzieci. Osobiście bardzo mnie to cieszy, że ktoś próbuje zainteresować naszych milusińskich różnymi programami edukacyjnymi i rozrywkowymi, a tym samym zaznajomić dzieciaki z pewnym tematem i - być może - pobudzić ich to szerzenia swojej wiedzy w danym zakresie. Tym razem padło na studio filmowe i podstawowe tajniki tworzenia animacji. Nie byłbym sobą, gdybym nie powrócił na moment do ostatniego programu wypuszczonego przez LK Avalon, a mianowicie do "Cartoon Makera", którego miałem okazję testować. Ów program okazał się całkiem dobrą gratką dla młodych dzieciaków szukających wiedzy, gdyż uczył on podstaw tworzenia animacji i dzięki niemu można było wykonać trochę (nienajlepszych) filmów. "Klaps" jest zdecydowanie czymś innym, gdyż tutaj nie mamy do czynienia z etapowym kursem tworzenia jakiegoś działa, ale czymś z pogranicza programu multimedialnego a gry przygodowej.



Rozgrywka toczy się w studiu filmowym, w którym pewna osoba o imieniu Billy uporczywie pracuje nad ukończeniem filmu. Pewnego razu przychodzi do niego właściciel jakiejś wytwórni oznajmiający, że praca musi być skończona na następny dzień, co w gruncie rzeczy jest niemożliwe, a już na pewno wymaga sporo wysiłku. Billy jednak próbuje zabrać się do roboty, ale nieoczekiwanie zasypia i w tym momencie do akcji wchodzą dwie bajkowe postacie: zaczarowana żółta rękawica i jeden z rysunków twórcy filmowego - zielony, śmiesznie wyglądający stworek, który będzie nam towarzyszył przez cały czas zabawy z programem. Obaj bohaterowie drogą dialogu i uzgodnień stwierdzają, że lepiej nie budzić Billy'ego, a samemu dokończyć film, którego dalszym twórcą ma być gracz. Tak więc zostajemy obeznani w temacie i zostaje przedstawione nam nasze główne zadanie: musimy dokończyć film rysunkowy poprzez uzupełnianie różnych jego scen, którym brakuje pewnych rekwizytów, a te z kolei mamy znaleźć w trójwymiarowym studiu filmowym, które składa się z sześciu pokoi i jednym, niedostępnym do zwiedzania, gabinecie reżysera. Podróżowanie po studiu filmowym polega jedynie na klikaniu w odpowiednie miejsce na ekranie, gdzie udaje się kamera. Czasami jej ruchy mogą nieco zdenerwować gracza, ponieważ zdarzają się sytuacje, gdy obraz ustawia się w niechcianym miejscu, wędruje za daleko itd. Wszystkie pomieszczenia zawierają bardzo wiele różnych elementów, do których może się przyczepić nasz kursor. Pewne rzeczy, jakie musimy umieścić w naszym filmie rysunkowym, czasami są bardzo dobrze pochowane i trzeba się nieźle naszukać, aby dany przedmiot znaleźć. Co więcej, wszystkie obiekty wykonane w trójwymiarowym świecie różnią się trochę wyglądem od tych, brakujących na klatkach filmowych, ale w zasadzie nie stanowi to problemu - jeżeli szukamy, powiedzmy okularów, to dreptamy po studiu w celu znalezienia byle jakich szkiełek. Pewna ilość rzeczy, które muszą trafić pod naszą opiekę, dostępna jest jedynie po wykonaniu specjalnych zadań (łącznie jest ich 14) znajdujących się w każdym pokoju studia filmowego. W grze m.in. można zagrać z komputerem w "kółko i krzyżyk", złożyć rozbity obraz, pokolorować jakąś ilustrację itd. Wszystkie takie zabawy z pewnością nadają się dla dzieci, gdyż zawierają one całkiem spory walor edukacyjny, a właściwie uczący logicznego myślenia. Z podobnymi rzeczami spotkałem się wcześniej tylko w serii "Simsala Grimm", która również pojawiła się Polsce dzięki firmie LK Avalon. Oprócz wstawiania do filmu brakujących rekwizytów, pod koniec gry musimy zakończyć naszą pracę dodawaniem muzyki, efektów dźwiękowych i dialogów.



Produkt został okraszony przyzwoitą szatą graficzną. Wszystkie pomieszczenia prezentują całkiem dobry poziom, chociaż w pewnych momentach ma się wrażenie, że w czasie ich tworzenia, producenci źle zabawiali się efektami świetlnymi i cieniowaniem oraz do niektórych obiektów dobierali złe tekstury. Są to jednak drobne potknięcia, które w żadnym wypadku nie odbierają graczowi chęci zabawy z programem. Klatki filmowe, do których wkładamy brakujące rekwizyty to po prostu zwykłe obrazki obdarzone ładną, kolorową, dwuwymiarową grafiką. Do dźwięków nie mam żadnych zastrzeżeń i podobnie jest z muzyką. Każdy pokój studia filmowego obdarowany jest utworem o innym klimacie, który jak najbardziej pasuje do wystroju danego pomieszczenia. Melodie z reguły są wolne i na szczęście miło się ich słucha podczas siedzenia przed programem. Należy również wspomnieć, że dialogi zawarte w grze czytane są przez lektorów, których głosy zaszczyciły wcześniejsze produkcje wydane przez LK Avalon. Można więc przypuszczać, że zostały one ładnie wykonane i skutecznie docierają do ucha gracza.



"Klaps: Przygody w zaczarowanym świecie filmu" jest bardzo dobrym produktem dla maluchów, którym nie przystoi jeszcze zabawiać się krwawymi nawalankami, a wiele innych gier to dla nich zbyt wysoko postawiona poprzeczka. Z pewnością pomysł na ten produkt jest bardzo oryginalny i dobrze wykonany, w konsekwencji czego można przed nim siedzieć przez stosunkowo długi czas. Jeżeli Ty lub Twoje dziecko grało we wcześniejsze produkcje LK Avalonu lub w ogóle potrzebuje jakiegoś programu, poprzez który można szlifować umiejętność logicznego myślenia, pamięć, cierpliwość itp., a przy tym całkiem nieźle się bawić, "Klaps" jest po prostu strzałem w dziesiątkę.



Plusy: oryginalna, dobra mieszanka logiki z przygodą dla dzieci, w sumie ładne opracowanie graficzne

Minusy: czasami denerwuje, ale dzieciaki powinny być zadowolone



M@N

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: multimedialny | zabawy | ITD | dystrybutor | wydawca | klaps
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama