Gry dla dzieci to nie tylko zabawa

Gry wideo już od jakiegoś czasu przestały być traktowane w kategoriach czystej zabawy. Co roku powstaje wiele propozycji skierowanych do osób młodych. Dedykowane organizacje (ESRB, PEGI) dbają o to, by rodzice mogli z czystym sumieniem dostarczać pociechom produkcje przedstawiające treści odpowiednie dla ich wieku. To istotne, bowiem niejednokrotnie udowodniono pozytywny wpływ elektronicznej rozrywki na rozwój najmłodszych.

Gry wideo coraz częściej zastępują dzieciom typowe zabawki i nie ma w tym absolutnie nic dziwnego. Dzięki dynamicznemu postępowi technologicznemu producenci starają się dostarczać znacznie bardziej dopracowane, wzbogacone o szczegółowe efekty audio-wizualne, otwarte światy oraz swobodę, której brakowało w tego rodzaju tytułach jeszcze kilkanaście lat temu. Pozwala to najmłodszym nabywać wielu zdolności, który przydadzą się w przyszłości. To między innymi z tego powodu stanowią tak atrakcyjne źródło uzupełnienie nauczania w szkołach.

Kosmiczna kreatywność

Gry oferują coraz większe światy, a co za tym idzie stają się bardziej rozbudowane. To może działać pozytywnie na rozwój dzieci, które by posunąć fabułę dalej często muszą wspinać się wyżyny kreatywności - szukać rozwiązania, planować, wypróbowywać rozmaite podpowiedzi.

Reklama

Sprzedaż konsol według producentów (1970-2020)

ProducentSprzedaż konsoli domowychSprzedaż handheldówŁączna sprzedaż
Nintendo318 M430 M754 M
Sony445 M90 M535 M
Microsoft149 M149 M
Sega64-67 M14 M81 M
Atari31 M1 M32 M
Hudson Soft/NEC10 M10 M
Bandai3.5 M3.5 M

Najlepszym dowodem może być nadchodząca (premiera 16 października 2018 roku) gra firmy Ubisoft - Starlink: Battle for Atlas, która wykorzystywać będzie sprawdzoną i ciepło przyjętą przez fanów elektronicznej rozgrywki funkcję przenoszenia figurek z rzeczywistego świata do wirtualnego za pośrednictwem dedykowanej przystawki. Wystarczy umiejscowić w niej dołączony do zestawu statek kosmiczny, wyposażyć go w sprzęt (wymieniane moduły), a w kabinie posadzić figurkę pilota, by gracz w mgnieniu oka przeniósł się do najodleglejszych zakamarków kosmosu. A dokładniej pięknie zaprojektowanego systemu planetarnego Atlas, by odzyskać go z rąk najeźdźcy, Zapomnianego Legionu.

Nowa propozycja francuskiej firmy dostępna będzie na platformy PlayStation 4, Xbox One oraz Nintendo Switch. W zależności od wersji w pakiecie z grą znajdą się: modułowy kadłub i dwa skrzydła, figurka pilota, bronie. W dniu debiutu na rynku pojawią się także komplety z dodatkowymi plastikowymi statkami, figurkami pilotów czy broni, które będzie można swobodnie modyfikować i dostosować do zapowiadanych przez twórców, mocno zróżnicowanych misji.

Biorąc pod uwagę powyższe informacje nie trudno zauważyć, że nowa gra będzie wymagała od graczy nieco kombinowania. Nie będzie to bez znaczenia dla rozwoju dzieci. Znalezienie rozstrzygnięcia sytuacji w grze, przejścia z miejsca na miejsce, odkrycie czegoś, co pozwoli odnieść sukces uczy cierpliwości. Dodatkowo pozwala pochwalić się wynikami wśród znajomych, zdobyć ich uznanie, co buduje umiejętności społeczne i komunikacyjne.

Gry ruchowe to zdrowie

Internetowe platformy wideo przepełnione są filmami demonstrującymi często niesamowite umiejętności gwiazd sportu czy estrady. Dzieci chętnie szukają w nich swoich idoli, starając się możliwie najbardziej upodabniać i naśladować wykonywane kombinacje ruchów (triki piłkarskie czy ruchy taneczne.

Ciekawą propozycją do treningu są gry nastawione na ruch, jak dla przykładu popularne, wydawane cyklicznie, gry taneczne z serii Just Dance, których rozgrywka opiera się na odtwarzaniu wyświetlanych na ekranie choreografii. Wystarczy zainstalować specjalną aplikację na smartfonie, aby system był w stanie sprawdzać, czy ruchy wykonywane są właściwie i można rozpoczynać naukę poszczególnych sekwencji.

W podstawowej wersji gry dostępnych jest kilkadziesiąt utworów do tańczenia, ale jeśli tylko uda się je wszystkie wytrenować, to nic nie stoi na przeszkodzie, by pobrać kolejne z bazy liczącej ponad 400 utworów. Dodatkowo tegoroczna odsłona poza standardowymi funkcjami wyposażona została w osobny tryb skierowany właśnie do dzieci, na które czekają układy stworzone przez specjalistów od zdrowego rozwoju.

Gry tematycznie związane z aktywnością fizyczną to bezpieczny wybór, który może powodować zwiększenie częstotliwości oraz czasu spędzanego na uprawianiu danej dyscypliny sportowej przez dzieci w realnym świecie.

Dzieci przejmują władzę

Sport to zdrowie, ale nie stanowi jedynej kategorii gier, które pozytywnie wpływają na rozwój dzieci. Kolejną ciekawą propozycją jest gatunek produkcji umożliwiających rozgrywkę dla wielu graczy. Pomagają one dzieciom zrozumieć role dowódcy oraz załogi - w zależności od funkcji, w jakiej będzie odnajdywał się podczas danej rozgrywki.

Ciekawym przykładem jest efekt kooperacji Ubisoftu i Nintendo, gra Mario + Rabbids: Kingdom Battle, w której mieszają się światy najpopularniejszego hydraulika ze świata gier - Mario - oraz nieposłusznych Kórlików. Tytuł stanowi taktyczną grę z elementami RPG, w której do zadań graczy należy skompletowanie odpowiedniej drużyny, wybranie sprzętu z szerokiego wachlarza wyposażenia oraz dostosowanie statystyk postaci i strategii walki z przeciwnikami. Grę można ukończyć zarówno w pojedynkę, jak i w zespole z drugą osobę dzięki lokalnemu trybowi współpracy. Szczególnie ta druga opcja pozwala na wykształcenie zdolności przywódczych, jak m.in. motywowanie czy rozwiązywanie sporów.

Wirtualny świat często oferuję rzadką szansę uczestnictwa w drużynach o znacznie różniącej się kategorii wiekowej. Poprowadzenie drużyny do zwycięstwa przez młodszego zawodnika pozwala umocnić jego poczucie pewności siebie.

Kulturalne granie

Gry wideo mogą stanowić bardzo silny bodziec zachęcający dzieci do czytania czy ogólnie rzecz ujmując zgłębiania wiedzy. Mowa tu w szczególności o strategiach przenoszących graczy często o kilka-kilkanaście tysięcy lat wstecz. Odpowiednie wsparcie rodziców może sprawić, że rozgrywka wzbudzi zainteresowanie najmłodszych takimi przedmiotami, jak starożytne kultury, historia świata czy geografia.

Przykładem gry, która może wywołać silny głód wiedzy jest znana jeszcze lat 90. seria The Settlers. Zadanie gracze jest z pozoru łatwe - odszukanie miejsca na nową osadę, budowa i rozwój imperium oraz dbałość o zapewnienie dobrobytu jego mieszkańców. Na przyszły rok zapowiedziana została kolejna odsłona marki, która ma stanowić swego rodzaju rozwinięcie wydanej w 1993 roku pierwszej części i dostosowanie do współczesnych możliwości.

W poszukiwaniu dodatkowych informacji na temat prezentowanych na ekranie wydarzeń czy postaci dzieci mogą chętniej zaglądać do książek, specjalistycznych stron w sieci, odwiedzać muzea, co powinno przełożyć się na lepsze przygotowanie do przyszłej nauki. Ponadto gry strategiczne/ekonomiczne mogą pochwalić się dodatkową wartością dodaną - pozwalają dzieciom poznać  wartość i siłę pieniądza, uczą projektowania map, a tym samym zdobywać kreatywne i techniczne umiejętności podczas zabawy.

Współpraca zawsze popłaca

Pomimo tego, że wiele osób uważa gry za formę rozrywki izolującej, to biorąc pod uwagę spektakularną popularność gatunku battleroyale jest chyba wystarczającym dowodem na to, że młodzi ludzie preferują jednak zabawę w grupie. To w końcu doskonała okazja, aby poznać nowych ludzi o podobnych zainteresowaniach.

Pod tym względem świetnie sprawdzają się gry nastawione na współpracę, jak choćby ostatnia odsłona kultowej serii dla najmłodszych Ubisoftu - Rayman Legends. To typowa gra platformowa z piękną, kolorową oprawą graficzną, której akcja przedstawiona została z perspektywy 2D, a rozgrywka polega na pokonywaniu kolejnych poziomów. Podobnie, jak w przypadku Mario + Rabbids: Kingdom Battle, grę można swobodnie przejść w samotności, ale dużo większą frajdę sprawi kooperacja z czterema innymi graczami.

Zabawa w kooperacji uczy dzieci pracy w grupie, łączenie umiejętności, a także uwrażliwia na pomoc innym.

Moc i magia rywalizacji

Rywalizacja jest wpisana w czas dorastania dzieci, w szczególności chłopców, szukających uznania wśród rówieśników. Bezpiecznym miejscem do wyrażania żądzy konkurowania może okazać się właśnie wirtualny świat w postaci gier z serii Heroes of Might & Magic.

HoMM to klasyka gier turowych. Nieśmiertelna, wyprodukowana w 1999 roku trzecia część do dzisiejszego dnia cieszy się sporą popularnością - wciąż organizowane są turnieje, a sama rozgrywka chętnie prezentowana jest podczas streamów na platformie Twitch.tv. W podstawowej wersji gra pozwala kierować jednym z dziewięciu miast. Wcielać się w bohatera, eksplorować mapę w celu pozyskania zasobów, umożliwiających rozwój armii i podbijania kolejnych części wirtualnego świata, zajmowanego przez komputer lub pozostałych graczy.

Herosi umożliwiają wieloosobową grę poprzez sieć lub przy jednym komputerze w trybie "hot seat". 

Gry to dobro

Minęły czasy, w których uważano, że wyłącznie gry oznaczone jako edukacyjne mogły być uważane za zdatne do pomocy dzieciom w nauce. Wybieranie na prezent poszczególnych tytułów na konsole czy PC stało się zupełnie normalną częścią współczesnego dzieciństwa. Jeśli rodzice potrafią znaleźć odpowiednią produkcję, to może ona stać się potężnym narzędziem, które pomoże dziecku rozwijać przydatne w późniejszym czasie umiejętności.

Artykuł powstał we współpracy z Ubisoft.


materiały prasowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy