Gran Turismo 3 w platynie

Rodzaj gry: wyścigi samochodowe a osobiście sądzę że coś o wiele więcej!

Grywalność: 10/10 a osobiście 12/10

Grafika: 10/10 a osobiście 12/10

Dźwięk: 10/10 a osobiście 12/10



Historia, którą dziś opowiemy jest krótka, ale bardzo niezwykła. Dawno, dawno temu, w całkiem zwyczajny, wiosenny dzień, pojawiła się na PlayStation pewna gra - Gran Turismo. Wyścigi samochodowe zmieniły się na zawsze - "Real Driving Simulator" to słowa, które mknęły w świat, przekazując cudowną nowinę o narodzeniu nowego, lepszego gatunku i jednocześnie będące idealnym wytłumaczeniem niesamowitego sukcesu tej gry. Fani "szaraka" zaszyli się w domach i zdawać się mogło, że miasta, miasteczka i wioski przepełniła dziwna cisza, przerywana dochodzącymi gdzieś, jakby z oddali, okrzykami zachwytu...

Reklama



Owe dni, tygodnie i miesiące przy Gran Turismo wydają się dziś snem. Trudno bowiem na jawie wyobrazić sobie, jak daleko w głąb umysłu potrafiła wtargnąć fotorealistyczna grafika, płynność i realizm tej gry, w połączeniu z nadzwyczajną grywalnością. Wydawało się, że nic więcej z szaraka wycisnąć się nie da. Jednak z upływem czasu, w powietrzu wyczuwalny był jakiś niepokój. To była cisza przed burzą, która rozpętała się w głowach graczy, gdy ogłoszono nastanie nowej ery - Gran Turismo 2. Szumne zapowiedzi o ilości samochodów, tras i licencji, oraz jeszcze lepszej grafice, były niczym potężne pioruny roztrzaskujące się o konary zniecierpliwienia graczy. Każdy kto choć przez chwilę grał w Gran Turismo, pragnął jej drugiej części. Oczekiwanie zostało w końcu nagrodzone. To co znalazło się na dwóch płytkach GT2 jeszcze raz wstrząsnęło światem PlayStation. 600 samochodów, kilkadziesiąt torów i sześć licencji. No i ponownie nastała dziwna cisza zwiastująca oczekiwanie...

Duma. Posiadaczom PlayStation i Gran Turismo 2 to uczucie nie było obce - ich mała, szara skrzyneczka pokazała całą swoją moc. Wraz z tym przeświadczeniem pojawił się jednak niepokój. Co dalej? Odpowiedzią było PlayStation 2! Na nowej konsoli nie mogło zabraknąć kontynuacji jednej z gier wszechczasów. Wieści o kolejnej produkcji z logo GT, zmroziły krew w żyłach fanów. Początkowo proponowano stworzenie okrojonej wersji GT - Gran Turismo 2000. Jednak wraz z rozwojem prac nad GT2000, szybko zamieniły się one w projekt Gran Turismo 3: A-Spec. Mijały miesiące od premiery PS2, a data premiery GT3 zdawała się być bardzo odległa. Aż w końcu wyznaczono ostateczną datę - 20 lipca okrzyki zachwytu będą znacznie wyraźniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.

Raz jeszcze przyjdzie graczom zamknąć się w świecie wyścigów, tuning'owania i dopieszczania swych samochodów. W GT3: A-spec do dyspozycji gracza znajduje się dwadzieścia torów, z których część została przeniesiona z poprzednich części. Jednym z kilku nowych torów jest niezwykle efektowna trasa w Tokio. Będzie można ją sprawdzić jadąc jednym ze 143 samochodów! Realizm odbieranych wrażeń jest porażający. Jak zwykle najefektowniej prezentują się replay'e. Dodano również nową opcję (dynamiczne ustawienie kamery), podczas której nasz przejazd pokazywany jest w iście filmowy sposób. W porównaniu z GT2 dopracowano rajdowy aspekt zabawy. Obecnie śmiało można powiedzieć, że tryb RALLY mógłby posłużyć za osobną grę.

Na nowo rozplanowano również całe menu i choć początkowo może spowodować to małe zdezorientowanie, wkrótce staje się ono przejrzyste i proste w obsłudze. Ciekawa zmiana nastąpiła na torze testowym, który jest teraz dłuższy, a zakręty bardziej wydłużone - raj dla maksymalnie tuningowanych demonów prędkości! Co ciekawe, trasy znane z poprzednich części GT również wydają się być odmienione. Wszystko niby się zgadza jeśli chodzi o umiejscowienie i kąt zakrętów, ale fizyka nawierzchni została całkowicie zmieniona - pagórki, wzniesienia, nierówności. Nadaje to jeździe nowego "smaczku". Szczególnie, że Dual Shock 2 oddaje każdy wstrząs...

Prawdziwa zabawa zaczyna się jednak po podłączeniu kierownicy - Speedster 2! Kierownica ta została zrobiona z myślą o całej "rodzinie" PlayStation - działa zarówno z PSX, PS one jak i PS 2!, Dzięki temu, reakcja samochodu na skręcanie kierownicy jest natychmiastowa, a wrażenie realizmu osiąga prawdziwe szczyty. Odbicia przy poślizgach, opór przy dużej prędkości na zakrętach, odczuwalne drgania i najmniejsza nawet nierówność na drodze - każdy z tych elementów wyjaśnia czemu Gran Turismo 3: A-Spec opisywane jest jako Real Driving Simulator. Do kierownicy dołączone są oczywiście pedały, a nawet skrzynia biegów! Cały zestaw jest bardzo solidnie wykonany (metalowa obudowa). Nawet ostra jazda nie zakończy się "przekręceniem" kierownicy, a sposób mocowania zapewnia wygodę i mobilność. Sama przyjemność.

Na osobne słowa zasługuje też kwestia ścieżki dźwiękowej. Fani Lenny'ego Kravitz'a otrzymają nielada niespodziankę. Oto bowiem głównym motywem muzycznym gry jest mega hit amerykańskiego artysty "Are You Gonna Go My Way" w specjalnym mixie Gran Turismo! Oprócz tego w tle słychać wiele innych, bardzo dobrze pasujących do klimatu GT, utworów z pogranicza rocka i techno, między innymi lansowany ostatnio w stacjach muzycznych zespół Feeder. Jednak to nie wszystko. Wyobraźmy sobie, że odgłosy silnika wydawane przez nasze samochody są zgodne z rzeczywistymi. Silnik BMW pracuje tak jak w fabrycznie nowym aucie. Wystarczy, trochę tuningu, pomajstrować przy przekładni biegów, dorzucamy sportowy tłumik a do naszych uszu dojdzie zupełnie nowy dźwięk. Czuć moc z każdym depnięciem pedału gazu!



MOC OBLICZENIOWA KONSOLI PS2 POTRAFI CZYNIĆ CUDA!!!

Dzięki PlayStation 2 możemy podziwiać najpiękniejszą grę jaką widziały dotąd ludzkie oczy. Niesamowita, fotorealistyczna grafika, płynność jak przy zjeździe narciarskim, oraz realizm. Największe wrażenie, obok świetnie wykonanych modeli samochodów, robią efekty świetlne. Zachodzące słońce, promienie delikatnie przebijające się przez przerzedzone korony drzew, błyszcząca w słońcu karoseria - te elementy powodują, że czujemy się jak na prawdziwej wycieczce krajobrazowej. W trybie rajdowym bardzo "elegancko" wydobywa się kurz spod kół, znacznie ograniczając widoczność jadącym tuż za "kurzącym pojazdem". Długie oczekiwanie na premierę zostało całkowicie wynagrodzone - otrzymujemy produkt dopracowany w najdrobniejszych szczegółach. Kamień milowy na drodze rozwoju gier wyścigowych.



MartineZ: Składam podziękowania Sony Poland za współpracę. Graczy zainteresowanych nabyciem tej pozycji odsyłam do strony sklepowej PSX-SHOP.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: grafika | cisza | spec | dźwięk | wyścigi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy