Games for Windows - o co chodzi?

Sprzedaż gier na PC w 2005 roku spadła o blisko 14%. Od pięciu lat wszystkie wskaźniki wielkości tego rynku sugerują wyraźną tendencję spadkową, a gry coraz rzadziej pojawiają się na półkach sklepowych w widocznych miejscach.

Wśród głównych czynników tego stanu rzeczy wymienia się: piractwo, brak innowacyjnych pomysłów na gry, nieokreśloną moc komputerów (możliwość samodzielnego składania sprzętu) oraz brak pomocy Microsoftu dla producentów gier. Gigant z Redmond zaczął przeciwdziałać takiemu stanowi rzeczy.

O sposobach na bolączki graczy komputerowych, systemie Windows Vista i pakiecie bibliotek DirectX 10 rozmawialiśmy z przedstawicielem firmy Microsoft.

INTERIA.PL: Od miesięcy wartość rynku gier na PC spada - przed rokiem zapowiedzieliście poprawienie sytuacji poprzez podjęcie inicjatywy "Games for Windows". Na czym ma polegać ta akcja?

Jakub Mirski, Microsoft: Ogłoszony w maju tego roku nowy znak towarowy "Games for Windows" ma pomóc w wypromowaniu najlepszych gier na platformę Windows. Pomoc ma dotyczyć wsparcia Microsoftu w promocji gier w kampaniach marketingowych na całym świecie. Dotyczyć to będzie głównie Windows Vista, gdzie w eksploratorze gier umieszczane będą gry ze znakiem towarowym "Games for Windows".

Co nowego wniesie do gier dla komputerów osobistych Windows Vista? Innymi słowy: co dla fana gier da przesiadka na nowszy system operacyjny? Jedną z najbardziej frustrujących użytkowników korzystających z PC czynności jest instalowanie gier. Czy Vista zmieni coś pod tym względem?

To bardzo obszerny temat, bo innowacji i udogodnień dla graczy w Viście jest naprawdę wiele. Najważniejsza zmiana to łatwiejsze instalowanie gier - szybsze i wygodniejsze dla użytkowników dzięki mniejszej liczbie okien dialogowych podczas instalacji. Vista wspierać też będzie technologię MCE UI w standardzie High-Def TVs, dzięki czemu gry i filmy będą wyglądać jeszcze lepiej. Nowa jakość w tworzeniu kodu gier będzie związana także z wykorzystaniem technologii 64-bitowej w Windows Vista. Microsoft Universal Controller ułatwi także wykorzystanie w grach różnych urządzeń do kontroli w grach - nowoczesnych padów, joysticków, kierownic itp.

Na pewno ważnym elementem będzie także dodanie kontroli rodzicielskiej. Włączenie opcji kontroli rodzicielskiej powodować będzie, że pewne gry oznaczone jako gry dla dorosłych nie będą mogły być uruchomione przez użytkownika o profilu dziecka.

Do czego będą służyć takie opcje jak "Eksplorator gier" i "Ustawienia rodzinne"?

Zamieszczony na obrazku obok "Eksplorator gier" z włączoną opcją "Ustawienia rodzinne" pokazuje zainstalowane gry. Na pasku górnym Eksploratora gier znajduje się m.in. dostęp do opcji "Narzędzia" z wejściem do ustawień sprzętowych i sterowników wykorzystywanych w grach, a także "Community and support" - uruchomienie stron internetowych skojarzonych z daną grą.

Jakie zauważalne dla odbiorcy zmiany wprowadzi pakiet instrukcji DirectX 10? Czy rozwiązanie to zmniejszy potrzebę wymiany podzespołów w naszym komputerze wraz z pojawianiem się coraz nowszych gier?

Proszę spojrzeć na rysunek pokazujący różnice pomiędzy nowszą a starszą wersję bibliotek DirectX (na dole animacja w DX10 a na górze DX9) - chyba nie trzeba tłumaczyć na polski...

Co do drugiego pytania - to nie sądzę, żeby wprowadzenie Visty spowodowało zatrzymanie wyścigu producentów sprzętu do odtwarzania grafiki, bo z tym właśnie wiąże się nieustanna wymiana podzespołów w naszych komputerach. Należy raczej liczyć na to, że rozwój kart graficznych jeszcze bardziej przyspieszy, co z jednej strony przejawiać się będzie coraz doskonalszymi grami, a z drugiej strony popytem na coraz lepszy sprzęt.

Dziękujemy za rozmowę!

Na pytania odpowiedział: Jakub Mirski, Channel Marketing Manager w dziale Entertainment & Devices Division polskiego oddziału firmy Microsoft.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Microsoft
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy