100 kobiet branży gier

16 września w Seattle odbyło się kolejne spotkanie kobiet zajmujących się tworzeniem gier komputerowych.

Z tej też okazji organizatorzy konferencji z Women In Games International we współpracy z serwisem Next-Gen.Biz zaprezentowali pierwszą listę najbardziej wpływowych pań stojących za rozwojem branży elektronicznej rozrywki.

Kilka miesięcy temu specjaliści opublikowali zestawienie "100 najważniejszych deweloperów". Podobnie jak wtedy, zdecydowano się przedstawić sylwetki kobiet, które odniosły sukces w branży gier lub też mają na to znaczne szanse. Tak jak poprzednio, zdecydowano się nie wyróżniać poszczególnych osób i nie przydzielono im konkretnych pozycji.

Jednakże w odróżnieniu od poprzedniego spisu, w którym pojawiła się zaledwie jedna kobieta, tu jest ich aż sto. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest niemal całkowita dominacja branży przez mężczyzn, co - jak twierdzą twórcy raportu - musi się zmienić, bo "gry nie są już produkowane dla niszowego rynku graczy, lecz dla zróżnicowanych demograficznie, geograficznie, socjalnie i kulturowo grup odbiorców".

Skrócona wersja sprawozdania wymienia następujące osoby (w kolejności alfabetycznej):

  • Cindy Armstrong (WEBZEN; gry sieciowe "Mu Online" i "SUN"),
  • Kristin Asleson-McDonnell (LimeLife; odpowiada za studio tworzące gry na telefony komórkowe skierowane wyłącznie do kobiet; wcześniej tworzyła systemy komunikacji graczy m.in. Mplayer, AT&T ImagiNation Network, Xfire),
  • Xochilt Balzola-Widmann (Vivendi Games; opracowuje plany promocji gier dla kobiet),
  • Ellen Beeman (Microsoft Casual Games; odpowiada za produkcję dziesiątek tzw. "dorywczych gier"),
  • Mary Bihr (Mary Bihr Consulting; odpowiada za promocję gier m.in. LucasArts),
  • Sue Bohle (The Bohle Company; specjalistka od public relations; jej firma wśród stałych klientów posiada 15 największych wydawców gier; jest jednym z założycieli GDC),
  • Phaedra Boinodiris (WomenGamers.Com; zarządza największym portalem o grach skierowanym do kobiet),
  • Paulina Bożek (Sony; projektantka i producentka serii muzycznych gier "SingStar", która sprzedał a się w nakładzie ponad 4,5 miliona egzemplarzy kopii),
  • Nichol Bradford (Vivendi Games; zajmuje się promocją gier; dała początek wystawie Into The Pixel poświęconej pracom graficznym związanym z grami; stoi za organizacją Diverse Professionals In Gaming, która pomaga deweloperom),
  • Lucy Bradshaw (Maxis; w znacznej mierze odpowiada za sukces "The Sims 2"),
  • Jill Braff (Glu Mobile; promocja gier na telefony komórkowe),
  • Brenda Brathwaite (profesor w dziedzinie projektowania gier na Savannah College of Art & Design; założycielka działu seksu w grach w ramach organizacji IGDA),
  • Rima Brek (Ubisoft Montreal; jedna z głównych programistek serii "Rainbow Six"),
  • Christine Burgess-Quemard (Ubisoft; jeden z głównych szefów francuskiej firmy wydawniczej, która odpowiada za utworzenie jej oddziałów w Stanach Zjednoczonych),
  • Jane Cavanagh (Eidos Interactive; założycielka firmy wydawniczej SCi, która przejęła kontrolę nad konkurencyjnym koncernem wraz z prawami do cyklu "Tomb Raider"),
  • Heather Chaplin (wpływowa dziennikarka, która pisała m.in. dla New York Times, Salon, New York oraz Details),
  • Sande Chen (Girls in Games; producentka, projektantka gier i konsultant; prowadzi organizację zachęcającą kobiety do rozpoczęcia pracy w branży gier),
  • Cindy Cook (Vivendi Games; odpowiada za promocję gier i dział "dorywczych gier"),
  • Linda Currie (Blue Fang Games; strategia ekonomiczna "Zoo Tycoon 2"; wcześniej tworzyła też RPG "Wizardry 8" oraz strategie turowe z cyklu "Jagged Alliance"),
  • Amber Dalton (Pandora's Mighty Soldiers; jedna z założycielek jednego z najbardziej znanych żeńskich klanów dla graczy w "Rainbow Six"),
  • Mary Dolaher (jedna z organizatorek targów Electronic Entertainment Expo, obecnie przedstawicielka Entertainment Software Association),
  • Torrie Dorrell (Sony Online Entertainment; promocja gier sieciowych),
  • Jill Duffy (Game Developer Magazine; jedna z osób zarządzających najbardziej znanym magazynem dla twórców gier),
  • Kaye Elling, (Blitz Games; jedna z autorek serii "Bratz"),
  • Angela Emery (Buena Vista Games; szefowa działu public relations),
  • Carolyn Feinstein (Electronic Arts; odpowiada za promocję m.in. takich nazw, jak EA SPORTS, EA SPORTS BIG, EA GAMES),
  • Dorothy Ferguson (NCsoft; promocja gier sieciowych),
  • Lisa Foster (MCV; dziennikarka brytyjskiego tygodnika poświęconego branży gier),
  • Laura Fryer (Microsoft Game Studios; jedna z założycielek Zone.com, organizatorek promocji konsoli Xbox oraz konferencji Women in Games International),
  • Denise Fulton (Midway Studios; projektantka i producentka m.in. serii "NHL" dla EA),
  • Megan Gaiser (Her Interactive; autorka gier z cyklu "Nancy Drew", która sprzedała się w nakładzie 3 milionów egzemplarzy prześcigając tytuły z gatunku takie, jak "Harry Potter", "Myst" i "Lord of the Rings"),
  • Beverly Garland (NCsoft; grafika w grze sieciowej "Tabula Rasa"; wcześniej pracowała nad hitami Origin Systems "Wing Commander: Privateer", "Ultima VIII" i "Crusader: No Remorse"),
  • Jillian Goldberg (BioWare/Pandemic Studios; odpowiada za promocję gier),
  • Mona Hamilton (Midway Games; wykreowała hity w postaci "Mortal Kombat Deception", "NBA Ballers" i "Blitz the League"),
  • Robin Harper (Linden Lab; jedna z autorek sieciowej gry "Second Life"),
  • Amy Hennig (Naughty Dog; odpowiada za "Jak 3" i nową niezatytułowaną jeszcze grę na PS3),
  • Michelle Hinn (DonationCoder.com; odpowiada za wparcie deweloperów w IGDA; uczy tworzenia gier na University of Illinois),
  • Erin Hoffman (1st Playable Productions; projektantka gier sieciowych; współzałożyciel Gamewatch.org),
  • Dana Jongewaard (Official U.S. PlayStation Magazine; zarządza magazynem poświęconym grom na konsole Sony),
  • Helene Juguet (Ubisoft; odpowiada za promocję m.in. "Tom Clancy's Ghost Recon" oraz "Splinter Cell"),
  • Robin Kaminsky (Activision; zarządza licencjami i poszukuje nowych),
  • Laura Kampo (Buena Vista Games; projektantka, która zarządzała zespołami pracującymi nad ponad 50 grami),
  • Perrin Kaplan (Nintendo of America; odpowiada za public relations),
  • Heather Kelley (Artificial Mind & Movement; projektantka eksperymentalnego "Lapis"; ma koncie ma interaktywne prezentacje z wykorzystaniem silników gier "Quake 3" i "Unreal Tournament"),
  • Gabrielle Kent (profesor Computer Games Art and Design na University of Teesside; uczy i tworzy grafikę do gier),
  • Debra Kempker (Prima Games; szefowa wydawnictwa zajmującego się poradnikami do gier),
  • Aphra Kerr (wykładowca na National University of Ireland Maynooth; odpowiada za prace nad przepisami związanymi z grami wideo),
  • Arcadia Kim (Electronic Arts-Los Angeles; producentka witryny z "dorywczymi grami" Pogo.com),
  • Erica Kohnke Kain (Kohnke Communications; odpowiada za public relations m.in. Buena Vista Games, Namco Bandai Games),
  • Aleks Krotoski (dziennikarka The Guardian odpowiada za organizację Women in Games Conference, Women in Games International oraz Edinburgh Interactive Entertainment Festival),
  • Brenda Laurel (California College of the Arts; uczy i projektuje gry od 1976 roku),
  • Corrine Le Roy (Ubisoft Shanghai; odpowiada za wprowadzenie Ubisoft do Chin jako pierwszej z firm branży),
  • Heidi Lese (THQ; prowadzi dział zatrudnienia),
  • Beth Llewelyn (Nintendo of America; odpowiada za public relations),
  • Alison Locke (THQ; tworzy i promuje gry niskobudżetowe),
  • Shannon Loftis (Microsoft Games Studio Publishing; obecnie zarządza pracami nad takimi grami, jak "Fable 2", "Alan Wake", "Mass Effect" oraz "Shadowrun"),
  • Elizabeth Loverso (Ubisoft/Red Storm; jedna z autorek serii "Rainbow Six", jedna z pierwszych promotorek zatrudniania kobiet w zespołach deweloperskich),
  • Nancy McIntyre (LucasArts; odpowiada za promocję gier),
  • Jennifer MacLean (Comcast Interactive Media; autorka gier sieciowych; odpowiada za nie w IGDA),
  • Christy Marx (projektantka i pisarka; tworzyła m.in. "Conquests of Camelot", "Conquests of the Longbow"),
  • Mitzi McGilvray (TikGames; projektantka ponad 100 "dorywczych gier", jedna z najważniejszych osób w IGDA),
  • Nancy McIntyre (LucasArts; promocja gier),
  • Shara Miller (LucasArts; odpowiada za lokalizacje gier, zarządzała projektami "Star Wars Battlefront II" oraz "Mercenaries"),
  • Jessica Mulligan (pracująca od 20 lat projektantka specjalizująca się w grach sieciowych, autorka kilku z najważniejszych publikacji poświęconych tej tematyce),
  • Janet Murray (Georgia Tech; uczy projektowania gier, wcześniej pracowała dla EA, Maxis, Turner, MTV i Cartoon Network),
  • Yasmin Naboa (Ubisoft; kontakty ze sprzedawcami gier),
  • Jiyung Park (Com2uS Corporation; jedna z najważniejszych projektantek gier na telefony komórkowe; jej produkcje są dostępne w ponad 40 krajach świata),
  • Elizabeth Pellen (Ubisoft Paris; prace nad m.in. "Dinosaur", "XIII", "Peter Jackson's King Kong"),
  • Jamie 'Missy' Pereyda (Girlz of Destruction; członikni żeńskiego klanu grającego w "Doom", "Counter-Strike" i "Quake"),
  • Heidi Perry (PlayFirst; promocja "dorywczych gier"),
  • Linda Powers (NCsoft; odpowiada za kontakty między oddziałami firmy z Korei Południowej i Ameryki Północnej),
  • Rhianna Pratchett (pisarka i projektantka m.in. nadchodzących "Heavenly Sword" i "Overlord"; w IGDA prowadzi sekcję dla autorów gier),
  • Sheri Graner Ray (projektantka Electronic Arts/Origin Systems, Her Interactive, Sony Online Entertainment oraz Cartoon Network, która obecnie zajmuje się tzw. "poważnymi grami"; jedna z założycielek Women in Games International),
  • Jade Raymond (Ubisoft; odpowiada za "Assassin's Creed", pracowała nad gami dla Electronic Arts, IBM i Sony Online),
  • Suzie Reider (CNET; dziennikarka, która rozbudowała sieć informacyjną o GameSpot, TV.com, MP3.com oraz Metacritic),
  • Francesca Reyes (Official Xbox Magazine; jedna z osób prowadzących magazyn poświęcony grom na konsole Xbox),
  • Margaret Robertson (Edge Magazine; wydawca czołowego brytyjskiego magazynu o grach, jurorka nagród BAFTA i jedna z organizatorek Edinburgh Interactive Entertainment Festival),
  • Morgan Romine (Frag Dolls; szefowa żeńskiego klanu graczy z ramienia Ubisoft),
  • Bonnie Ross (Microsoft Game Studios Publishing; zarządza produkcją gier),
  • Samantha Ryan (Monolith Productions; prezes studia deweloperskiego i autorka serii "No One Lives Forever"),
  • Tobi Saulnier (1st Playable Productions; założycielka studia i autorka nadchodzącej gry "GoPets DS" traktującej o relacjach towarzyskich),
  • Kathy Schoback (AGEIA; odpowiada za kontakty producenta sprzętu z twórcami gier),
  • Nancy Smith (do ubiegłego roku przez prawie dziesięć lat zarządzała serią "The Sims" w Electronic Arts),
  • Beatrice Spaine (odpowiadała za promocję systemu Pogo.com od Electronic Arts),
  • Fiona Sperry (Electronic Arts; jedna z głównych osób odpowiedzialnych za produkcję gier z serii "Harry Potter", "Burnout", "BLACK" i "Battlefield" dla konsol),
  • Stevie Spring (Future; jedna z osób kierujących wydawnictwem stojącym za magazynami PC Gamer, Official Xbox Magazine i PSM oraz serwisami GamesRadar i Next Generation),
  • Maurine Starkey (SkillJam Technologies Corporation; odpowiada za testy i przekształcenia "dorywczych gier"; dawnej jedna za założycielek Westwood Studios),
  • Shannon Studstill (SCEA; producentka m.in. "God of War"),
  • Charlotte Stuyvenberg (Microsoft; odpowiada za kontakty i promocje Xbox oraz Games for Windows),
  • Jessica Tams (Casual Games Association; projektantka gier i założycielka stowarzyszenia twórców "dorywczych gier"),
  • Alice Taylor (BBC Worldwide; odpowiada za promocję m.in. produkcji machinima i reklam w grach),
  • Deborah Tillett (BreakAway Games; zarządza zespołem deweloperskim który obecnie zajmuje się tzw. poważnymi grami),
  • Gabrielle Toledano (Electronic Arts; odpowiada za zatrudnienie),
  • Patricia Vance (prezes organizacji Entertainment Software Rating Board zajmującej się wydawaniem not z ograniczeniami wiekowymi gier), 783645
  • Lisa Waits (Nokia SNAP Mobile; odpowiada za zarządzanie społecznością graczy korzystających z telefonów komórkowych),
  • Genevieve Waldman (Microsoft Games Studios; odpowiada za promocje gier, w dorobku ma m.in. "Stonekeep", "Descent", "Shattered Steel", "Fallout", "Baldur's Gate", "Halo 2"),
  • Mary Margaret Walker (Mary-Margaret.com; odpowiada za zatrudnienie; wcześniej zajmowała się tym w 3DO i Origin Systems),
  • Margaret Wallace (Skunk Studios; projektantka "dorywczych gier"),
  • Kiki Wolfkill (Microsoft Game Studios; zarządza działem graficznym),
  • Emiko Yamamoto (Buena Vista Games; stała za przebojami serii "Kingdom Hearts", teraz tworzy grę "Spectrobes").

    Reklama
  • INTERIA.PL
    Dowiedz się więcej na temat: firmy | vivendi | telefony | International | seattle | Xbox | promocja | Electronic Arts | Sony | autorka | Microsoft
    Reklama
    Reklama
    Reklama
    Reklama
    Strona główna INTERIA.PL
    Polecamy