Technika kaleczy

Serwis CNET poinformował, że gry wideo mogą wywierać negatywny wpływ na stan zdrowia graczy. Problemy te nie są związane z agresją, lecz z powtarzalnymi urazami fizycznymi (RSI).

Mitali Perkins opowiada o losach swoich synów, trzynastoletnich braci bliźniaków: Jamesie i Timothym. Gorliwi gracze korzystający z trzech komputerów, dwóch Sony PlayStation i po jedynym Nintendo GameCube i Microsoft Xbox, choć są fizycznie sprawni, ale wyróżniają się za sprawą faktu, iż potrafią z niespotykaną łatwością wyginać, rozciągać i wyłamywać części ręki od kciuka do przedramienia.

Jak twierdzą specjaliści, problem najprawdopodobniej jest efektem albo specyfiki ich kodu genetycznego, albo fizyczną adaptacją ciał dwóch fanów gier do ich ulubionej formy spędzania wolnego czasu - zupełnie jak przyrost masy mięśniu u sportowców.

W 2000 roku w Australii przeprowadzono badania na temat efektów korzystania w szkołach z przenośnych komputerów klasy laptop. Ponad 60% uczniów w wieku od 10 do 17 roku życia narzekało na bóle pleców i szyi podczas pracy na komputerze.

Ken Harwood, dyrektor specjalistycznej organizacji American Physical Therapy Association dodaje: "Ujawnianie ryzyka zagrożenia wynikającego z ergonomiki wśród dzieci będzie trudniejsze niż u dorosłych ze względu na ilość czasu, jaki spędzają przy komputerach w domu i w szkole". Badacz obawia się, że choroby związane z powtarzaniem czynności będą pojawiać się u dzieci coraz częściej.

Naukowcy przyznają się do niewielkiego stopnia rozpoznania przyczyn niektórych zmian fizycznych. Nie wiedzą też w jakim wieku organizm jest na nie najbardziej podatny.

Z drugiej strony jednak istnieje teoria zwana "Efektem zdrowego pracownika", która przypuszcza, że powtarzanie danej czynności (np. granie, przeglądanie stron internetowych) może wykształcić u danej osoby uodpornienie na problemy związane z tą czynnością.

Wreszcie inni zalecają dobre zapoznanie się z zasadami ergonomiki pracy, które pozwalają na uniknięcie późniejszych problemów. Specjaliści zalecają uczenie dzieci, jak powinny właściwie siedzieć i zachowywać się korzystając z komputerów. Zapominają przy tym jednak o konsolach do gier i telefonach komórkowych.

Reklama
INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: problemy | technika
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama