PC kontratakuje

Zdaniem dziennikarzy "New York Times" rynek gier na platformę PC wkracza w nową erę, czego symptomem jest zwiększający się poziom sprzedaży tytułów.

Jako główną przyczynę takiego stanu rzeczy podaje się rosnące znaczenie MMOcRPG, a zwłaszcza sukces World of Warcraft. Jeszcze niedawno gry PC stopniowo ustępowały pola grom na konsole.

Według NPD Group, firmy monitorującej rynek gier komputerowych w USA, w 2004 roku wartość sprzedaży detalicznej tytułów na PC wyniosła 1,1 miliarda dolarów, w 2005 roku znacznie spadła do 953 mln dolarów, aby w 2006 roku znowu wzrosnąć do poziomu 970 mln dolarów. To może się wydawać niewiele, jeśli zważyć, że w 2006 roku sprzedaż detaliczna gier na konsole stacjonarne w USA wyniosła 4,8 mld dolarów, a na konsole przenośne 1,7 mld dolarów.

Reklama

Mimo wszystko PC wychodzi z cienia. Na przykład przez pierwsze 2 miesiące 2007 roku sprzedano w USA gry na PC za 203 mln $, czyli o 48% więcej, niż w tym samym okresie roku 2006. Mamy zatem trend wyraźnie zwyżkowy. Poza tym wartości dla tytułów PC nie uwzględniają sprzedaży online i opłat za korzystanie z gier online, a to bez wątpienia sumy niebagatelne.

W przypadku wzrostu popytu na gry PC nie do przeceniania jest rola World of Warcraft, najpopularniejszego w dziejach tytułu MMOcRPG, sprzedanego w liczbie 8,5 mln egzemplarzy. Dodatek The Burning Crusade również świetnie się sprzedaje i przekroczył liczbę 3,5 mln egzemplarzy.

Inną przyczyną jest postęp techniczny, dzięki któremu gracze korzystający z platformy PC mogą doświadczać coraz bardziej wyrafinowanych rodzajów rozrywki. Powstają nowe linie pecetów skierowane specjalnie do graczy, charakteryzujące się kolorowymi obudowami i specjalnym sprzętem, zwłaszcza kartami graficznymi. Działania dotyczą też software. Chodzi przede wszystkim o promocję Windows Vista i programu Games for Windows.

Co jeszcze może przyciągać ludzi do pecetowej rozrywki? Kontynuacje wielkich hitów, jak na przykład niecierpliwie oczekiwany Enemy Territory: Quake Wars, przeznaczony do trybu multiplayer. Jego premiera jest przewidziana na czerwiec tego roku. Słupki znowu pójdą w górę.

Co prawda artykuł w "New York Times" dotyka jedynie specyfiki rynku amerykańskiego, ale można założyć, że podobne zjawiska występują lub wystąpią w innych częściach świata.

Wygląda na to, że gry na PC utrzymują swoją pozycję na rynku, pomimo ofensywy konsol nowej generacji. Zaś trendy sprzedaży będą zdeterminowane przez kierunki rozwoju rozrywki sieciowej, czyli dynamiczny gatunek MMOcRPG i tytuły nakierowane na tryb multiplayer.

Gry-Online
Dowiedz się więcej na temat: rozrywki | USA | The New York Times | times
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy