Historia serii FIFA - część I

Rok 1994 był dla piłki nożnej ważny z kilku powodów.

Pierwszy i chyba jednak wiodący prym - Mundial w Stanach Zjednoczonych. Po dramatycznym finale Brazylia pokonała w rzutach karnych reprezentację Włoch i kolejny raz potwierdziła swoją znakomitą markę (na trzecim miejscu uplasowała się Szwecja, a tuż za podium Bułgaria). Drugim, równie istotnym wydarzeniem - przede wszystkim dla graczy - była rosnąca w tym okresie popularność gry FIFA International Soccer.

Zanim jednak przejdziemy do produkcji EA Sports - krótka kartka z kalendarza. W 1992 roku na rynku pojawia się Sensible Soccer autorstwa Sensible Software, która przez wielu zostaje uznana najgrywalniejszą symulację futbolu w historii. Pamiętny 1994 przyniósł ulepszoną wersję o tytule Sensible World of Soccer, zawierającą różne europejskie ligi, a także złożony (jak na tamte czasy) tryb kariery. Pośród innych, mniej znanych tytułów piłkarskich tamtego okresu wymienia się Goal! (spadkobierca znanej serii Kick Off), Elite Soccer, European Club Soccer, World Class Soccer czy European Football Champ - wszystkie pochodzące z przełomu lat 93/94. Co je łączyło? Poza tematyką - niezbyt wyszukana oprawa graficzna. Różne ujęcia 2D - często (jak w przypadku Sensible Soccer) widok "z góry", czasem twórcy podjęli wysiłek ukazania wydarzeń z bocznej perspektywy. Jasnym był jednak fakt, iż jakakolwiekpróba rewolucji może zostać ciepło przyjęta przez graczy.

Reklama

I właśnie wtedy na scenę wkroczyła FIFA International Soccer. Z pewnością dla wielu z Was dość niecodziennie brzmi umieszczenie w jednym zdaniu obok siebie dwóch słów: FIFA i rewolucja. A jednak na Gwiazdkę 1993 roku do sklepów trafiła nowa produkcja EA Sports, promowana przede wszystkim oprawą graficzną zrealizowaną w rzucie izometrycznym. W efekcie rzeczywiście od strony wizualnej doszło do rewolucji, bowiem gra zdecydowanie wybijała się z grona swoich konkurentów.

Na tle dzisiejszych gier z serii wypadała ubogo. Mieliśmy do wyboru jedną spośród 32 drużyn piłkarskich. Każdy z występujących w nich zawodników był opatrzony notą od 1-10, która ilustrowała jego umiejętności. Nie zabrakło takich elementów spalone (z możliwością wyłączenia przez gracza) oraz zmiana długości meczu czy sposobu odmierzania czasu. Do tego doszły typowe dla futbolu elementy, czyli dalekie podania, strzały (nawet z dystansu), a także wykonywanie stałych fragmentów gry. Również miłośnicy modyfikowania ustawień taktycznych znaleźli dla siebie pięć różnych wariantów, w których graczy podzielono pod względem pozycji (obrona, pomoc i atak).

Gracze na całym świecie dobrze przyjęli nową produkcję, chociaż nie obyło się bez fali krytyki - przede wszystkim za problemy ze sterowaniem, którego opanowanie wymagało pewnej praktyki. Również poziom inteligencji przeciwników oraz łatwość zdobywania goli i wymuszanych błędów nieco irytowały miłośników wirtualnego futbolu.

Wśród głównych producentów gry należy wyróżnić postaci Bruce'a McMillana i Marca Aubanela. Obaj panowie, dla których FIFA International Soccer była jednym z pierwszych dzieł, zrobili sporą karierę w branży gier. Ten pierwszy całkiem szybko zapomniał o swojej miłości do futbolu, angażując się w produkcję między innymi Medal of Honor, The Sims 2 i Black & White 2. Drugi pozostał wierny marce aż do FIFA World Cup 2002, a więc przeszło osiem lat.

FIFA International Soccer stanowiła początek czegoś wielkiego. Serii, która w historii gier komputerowych stała się jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek. Rewolucja w 1993 i 1994 roku zapoczątkowała proces, który trwa po dziś dzień. Jesteście ciekawi, jak na przestrzeni lat przebiegało to zjawisko? Zapraszamy już niedługo - dalszy ciąg naszego cyklu przedstawi Wam kilka kolejnych gier, pokazując początkowy okres istnienia serii FIFA.

Gry-Online
Dowiedz się więcej na temat: International | FIFA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy