Przynajmniej od kilku lat głośno debatuje się nad sensem zintegrowania sportu elektronicznego z tradycyjnym sportem. Obie odnogi posiadają ogrom wspólnych cech, ale też rozbieżności prawdopodobnie nie do zniwelowania. Część osób ze środowiska esportowego i tak zadaje sobie pytanie: skoro szachy czy poker sportowy przynależą do sportu, to dlaczego nie pełnoprawne wyzwalające emocje i rywalizację rozgrywki w grach komputerowych?
Umowa, która miała trwać ponad dekadę i służyć rozwojowi sportu elektronicznego
Pierwsze śmiałe kroki w kierunku konsolidacji tych dwóch dziedzin poczyniła Arabia Saudyjska, nawiązując w 2024 roku głośną współpracę z Międzynarodowym Komitetem Olimpijskim. Owocem zacieśnienia tych relacji była organizacja rekordowych pod każdym względem Mistrzostw esportowych w bieżącym roku. Łącznie w rozgrywkach wzięło udział ponad 2 tys. graczy, którzy stanęli w szranki w walce o blisko 70 milionów dolarów z całkowitej puli turniejowej.
MKOl postanowiła tym samym poczynić mocny i wyraźny ukłon w kierunku fanów elektronicznej rozrywki, otwierając się przy tym na ogrom nowych, przede wszystkim młodych odbiorców. Wiemy jednak, że podjęta 12-letnia umowa między Komitetem a Arabią Saudyjską, nie przetrwa.
Nie potrwało to długo
MKOl zdecydowało się zakończyć współpracę, a sami przedstawiciele z organizacji olimpijskiej podkreślają, że: "obie strony są zaangażowane w realizację własnych ambicji esportowych na odrębnych ścieżkach. Takie podejście będzie szansą na lepsze dopasowanie Olimpijskich Igrzysk Esportowych do długoterminowych ambicji Ruchu Olimpijskiego i szersze rozpowszechnienie możliwości, jakie stwarzają Olimpijskie Igrzyska Esportowe, w celu jak najszybszego przeprowadzenia inauguracyjnych Igrzysk".
Organizatorzy Esports World Cup w Arabii również nie zamierzają się poddawać, a ich ambicje sięgają bardzo wysoko i daleko. Nadal pragną tworzyć najlepsze festiwale esportowe i gamingowego. Przełomowym wydarzeniem organizowanym pod ich egidą ma być Esports Nations Cup, rozgrywki zaplanowane na końcówkę przyszłego roku.
EWCF będzie nadal współpracować z globalnymi partnerami, aby poszerzać możliwości dla graczy, klubów i fanów na całym świecie, jednocześnie promując ducha fair play i innowacji, który łączy zarówno tradycyjny sport, jak i e-sport
Esportowe turnieje w Arabii zdążyły podzielić obserwatorów i fanów elektronicznej rozrywki. Część osób jest zdania, że kraj zlokalizowany na Bliskim Wschodzie chce w ten sposób uprawiać tzw. sportswashing, czyli wykorzystywać sport i esport do poprawy swojej reputacji w obliczu nierespektowania licznych praw człowieka.











