Grand Theft Auto V ma pięć lat

​Wczoraj - 17 września - obchodziliśmy piątą rocznicę premiery Grand Theft Auto V, wydanego po raz pierwszy w 2013 roku. Popularna produkcja Rockstara nadal sprzedaje się świetnie i otrzymuje regularne aktualizacje w trybie GTA Online, który - jak się wydaje - na dobre zmienił oblicze serii.

Tytuł debiutował we wrześniu 2013 roku na PS3 i X360, by w listopadzie następnego roku ukazać się także na PlayStation 4 oraz Xbox One. Najdłużej czekali zwolennicy komputerów osobistych, ponieważ konwersję PC udostępniono dopiero w kwietniu 2015 roku.

Pewną ciekawostką jest fakt, że GTA 5 ukazało się pięć lat po GTA 4, a okres ten był najdłuższym oczekiwaniem na nowy tytuł w historii serii. Wydaje się jednak, że na GTA 6 przyjdzie czekać jeszcze dłużej, ponieważ deweloperzy zajęci są obecnie kończeniem Red Dead Redemption 2, a o Grand Theft Auto VI nawet się nie dyskutuje.

Reklama

Akcja GTA 5 toczy się w fikcyjnym staniem San Andreas, w mieście Los Santos oraz w okolicznych wsiach, pustyniach i terenach górzystych. Nowością w cyklu było wprowadzenie trzech głównych bohaterów, pomiędzy którymi gracz może swobodnie się przełączać w niemal dowolnym momencie.

Jak wyjaśniali później deweloperzy, pomysł na trójkę protagonistów pojawił się dużo wcześniej, jeszcze podczas prac nad GTA: San Andreas. Z konceptu musiano jednak zrezygnować, ze względu na ograniczenia technologiczne. Rozszerzenia do GTA 4 wprowadziły nowe postaci, ale bez przełączania pomiędzy nimi.

Zaraz po premierze gra zebrała bardzo wysokie oceny w recenzjach oraz pobiła wszelkie rekordy sprzedaży, zarabiając 800 milionów dolarów w pierwszym dniu w sprzedaży, a granicę miliarda pokonując już po trzech dniach. Nie obyło się także bez kontrowersji, związanych głównie z jedną ze scen tortu. Ale czym byłoby GTA bez kontrowersji?

Patrząc wstecz sporo graczy przyznaje, że Grand Theft Auto V wcale nie było takie genialne i cierpiało na problemy z tempem prowadzenia opowieści, nierówne traktowanie wszystkich głównych bohaterów czy też brak dużych, planowanych napadów, które miały stanowić główne danie w kampanii fabularnej.

W październiku 2013 roku, wkrótce po kampanii fabularnej, Rockstar opublikował także Grand Theft Auto Online, czyli rozbudowany tryb sieciowy, przeznaczony dla maksymalnie 30 osób. Ten szybko stał się bardzo popularny, do dzisiaj przyciągając miliony graczy i generując miliardy dolarów zysków dzięki wszechobecnym płatnościom cyfrowym.

W odróżnieniu od poprzednich odsłon serii, które po debiucie otrzymywały rozbudowane rozszerzenia dla pojedynczego gracza, GTA 5 skoncentrowało się - ku rozpaczy wielu fanów - właśnie na kolejnych aktualizacjach GTA Online, które były znacznie tańsze w przygotowaniu, a przynosiły ogromne zyski dla wydawcy.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: GTA 5
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy