Wiedźmin wybierze notowania

Jak donosi dziennik giełdowy Parkiet, firma CD Projekt, największy polski wydawca i dystrybutor gier komputerowych, rozważa wejście na giełdę w przyszłym roku. Ostateczna decyzja będzie zależeć od sukcesu rynkowego powstającego "Wiedźmina".

Wartość polskiego rynku gier komputerowych szacuje się na 250-300 mln zł rocznie. Jak twierdzą przedstawiciele CD Projektu, udział ich firmy sięga ok. 30%. "Nasza sprzedaż, liczona w cenach detalicznych, to ok. 75-90 mln zł" - mówi Piotr Nielubowicz, dyrektor finansowy i jeden z właścicieli CD Projektu.

Jednak ze względu na specyfikę rynku częścią wpływów ze sprzedaży gier spółka dzieli się z wydawcami, co powoduje, że jej ostateczne przychody są niższe. W 2004 roku wyniosły 35 mln zł, a zysk - 3 mln zł. "W tym roku planujemy obroty rzędu 50 mln zł" - twierdzi P. Nielubowicz.

Firma CD Projekt specjalizuje się głównie w grach komputerowych. Sprzedaż z myślą o posiadaczach konsoli do gier, mimo że rośnie, wciąż stanowi tylko kilka procent wpływów. "Powodem takiej struktury krajowego rynku są wysokie koszty programów pisanych na konsole" - twierdzi Marcin Iwiński, dyrektor generalny CD Projektu. "Przeciętna gra na konsolę kosztuje 200-250 zł, podczas gdy ten sam produkt na komputer można kupić już za 100 zł".

CD Projekt znany jest przede wszystkim z dystrybucji i lokalizacji (tłumaczenia) gier. Koszt wydania gry w polskiej wersji językowej wynosi od 10 do 100 tys. zł. W ocenie spółki koszty lokalizacji będą rosły, jako że firmy coraz większą wagę przykładają do jakości. Zwiększa się też konkurencja: niektóre zachodnie przedsiębiorstwa od razu przygotowują polską wersję swojego produktu.

Decyzja o wejściu na giełdę uzależniona będzie od tego, czy pierwsza gra, tworzona przez CD Projekt od podstaw, odniesie sukces. Chodzi o "Wiedźmina", opartego na popularnej prozie Andrzeja Sapkowskiego. Jeżeli ta produkcja będzie się dobrze sprzedawać, firma rozpocznie prace nad innymi tytułami. Koszt każdego z nich to kilka milionów dolarów. I właśnie po finanse na uruchomienie produkcji gier firma chce się wybrać na warszawski parkiet.

W 2003 r. CD Projekt otworzył oddział w Pradze, wchodząc na rynki czeski i słowacki. W tym samym roku oddział osiągnął obroty na poziomie 2,9 mln zł, rok później - 6,3 mln zł. To - według przedstawicieli firmy - daje mu drugą pozycję na tamtejszych rynkach.

(Parkiet/INTERIA.PL)

Dowiedz się więcej na temat: wejście | wydawca | dystrybutor | firmy | dziennik | notowania | firma

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje