Producent: Blue Byte
Dystrybutor: CD-Projekt
Data premiery: luty 2001
Rodzaj gry: strategiczno-ekonomiczna
Wymagania: PII-300, akcelerator 3D, 64 MB RAM, HDD, CD-ROM, Windows 95/98
Czwarta już część "Osadników". Czy będzie miała tak samo wysoką grywalność jak poprzednie części? Tego na razie nie wie nikt - ale firma Blue Byte to marka mówiąca sama za siebie. Specjalnie dla Was - w skrócie to, co otrzymacie od producenta wraz z grą...
Do wyboru gracza pozostaną 3 rasy - Rzymianie, Wikingowie oraz Majowie. Rasy te różnią się między sobą nie tylko wyglądem oraz architekturą budynków - grę rozbudowano do tego stopnia, że różne rasy mogą hodować różne zwierzęta, prodyukować różne alkohole (tak tak, jeśli marzyliście o własnej destylarni, to możecie się zabawić w Małego Bimbrownika) , a także używać różnych broni oraz czarów (kurcze, toż RPG się z tego robi).
Wszyscy osadnicy to osoby ceniące sobie pokój, ale niestety czasem przychodzi konieczność obrony swojej osady, złotego kruszcu, a także innych zebranych dóbr. Najbardziej widowiskowe bitwy toczą się na morzu, gdzie najważniejsza staje się jest taktyka, a nie ilość żołnierzy.
Specjalnym trybem gry, nie występującym dotąd w Settlersach, jest tryb "The Dark Tribe". Z grubsza rzecz biorąc rola gracza polega tutaj na pokonaniu Morbusa (czarny charakter w grze) - czyli ogołoceniu jego terenów z ludzi oraz zabudowań. Czarny Ogrodnik Morbusa rozsadza wszędzie chwasty, które niszczą uprawy gracza. Aby przetrwać w "Dark Tribe", gracz musi zaprzęgnąć do pracy własnych ogrodników, aby spowrotem doprowadzili glebę do stanu używalności. Reasumując - normalna naparzanka na rośliny.
A teraz w telegraficznym skrócie - nowości w grze:
- doskonałej jakości grafika oraz funkcja "Zoom" - bardzo dokładnie odwzorowane budynki, teren działań, szczegółowo wykonane postacie oraz "elementy dekoracyjne" - jak np. wspomniana wyżej destylarnia alkoholu...
- trzy rasy do kierowania - Rzymianie, Majowie oraz Wikingowie, różniące się między sobą hodowanymi roślinami oraz zwierzętami, stosowanymi w walce broniami oraz, co jest oczywiste, wyglądem zabudowań oraz samych osobników przebywających na danym terenie
- tryb kampanii, nazwany "Dark Tribe"
- Easy Start - tryb będący niejako zaprawką do właściwej rozgrywki, mający na celu nauczenie początkujących graczy obsługi gry oraz wyrobienie pewnych określonych zachowań i dokładne zapoznanie się z interfejsem sterowania
- większy nacisk na strategiczny aspekt rozgrywki - obecność dowódcy oddziału zwiększa siłę oddziału, żołnierze mogą być rozmieszczeni dosłownie wszędzie i w dowolny sposób, dostępny jest tryb powtórki walki
- myśliwi nie tylko będą zajęci polowaniem - będą także atakowani przez dzikie zwierzęta
- nowe środki transportu - jak na przykład zaprzęg z osłem, służący do przewozu zebranego złota, warzywek z pola, itp.
- możliwość stworzenia systemu dróg - ścieżki często używane zmieniają się w szosy, a te z kolei w normalne, brukowane drogi
- możliwość sabotowania działalności przeciwników
- tryb Multiplayer
Patrząc na załączone screeny zapowiada się arcyciekawie. Jeśli grywalność pozostanie na poziomie poprzednich Settlersów (czyli bardzo wysoko) i dojdą do tego wymienione powyżej opcje + supergrafika - gra ma duże szanse stać się hitem... heh co ja mówię - to już jest hit, sama nazwa Settlers 4 działa na niektórych jak płachta na byka...