Saitek R440

Producent: Saitek Ltd.

Dystrybutor PL: Karuma Polska sp. z. o.o

Rodzaj kontrolera: kierownica

Platforma: PC

Cena detaliczna: 379 PLN

Wymagania sprzętowe: Pentium 133 Mhz, port USB, Microsoft Windows 98, Me, 2000 lub XP, DirectX 7.0, 7 MB miejsca na dysku twardym

Ocena: 8.5/10



Jakiś czas temu miałem okazję testować kierownicę Saitek R220, tym razem przyszła pora na jej starszą siostrę - Saitek R440. Jako, że Saitek R220 - ze względu na prostotę funkcjonowania - zaliczyłem do kierownic z "niższej półki", to od razu zaznaczę, że Saitek R440 plasuje się zdecydowanie wyżej od swojej poprzedniczki. I to nie tylko ze względu na cenę (R440 - 349 zł, R220 -154 zł), ale także dzięki posiadaniu przez ten wyrób Saiteka mechanizmów wpływających na bardzo realistyczne doznania, które możemy odczuć na własnych rękach, używając jej do wszelkiego rodzaju gier wyścigowych. Mowa oczywiście o technologii Force Feedback, która bardzo wiernie przenosi na koło kierownicy kolizje, zmiany nawierzchni czy też wszelkiego rodzaju wstrząsy. Specjalny zestaw silniczków wywołuje odpowiednie drgania i ruchy kierownicy, odpowiadające rzeczywistemu zachowywaniu się naszego pojazdu na jezdni. Oczywiście ich siłę można odpowiednio wyregulować, a nawet wyłączyć - jednak nie sądzę, żeby ktokolwiek rezygnował z tych udogodnień.

Reklama



Co w pudle?

Saitek R440 to nie tylko sama kierownica. Do niej dołączony został bowiem uchwyt mocujący, zasilacz oraz podstawa z zamontowanymi pedałami hamulca i gazu oraz jej mocowanie. Oprócz komponentów, na które składa się całość zestawu, w pudle znajdziecie także instrukcję w języku polskim i angielskim oraz płytkę ze sterownikami.



Instalacja

Sam proces instalacji przebiega szybko i sprawnie - wystarczy dokładnie czytać wskazówki pojawiające się na ekranie. Istotną sprawą jest to, że najpierw należy zainstalować sterowniki, a później dopiero - kiedy zostaniemy o to poproszeni przez program instalacyjny - podłączyć naszą kierownicą do złącza USB w komputerze. Jeśli wybierzemy instalację minimalną, to zaraz po zainstalowaniu sterowników kierownica gotowa będzie do użytku. Drugą opcją jest wybór pełnej instalacji - oprócz driverów instalujemy wówczas także oprogramowanie Saitek Smart Technology.

Możemy pominąć opcję programowania kierownicy za pomocą programu Saitek Smart Technology i od razu przystąpić do zabawy. Bardziej zaawansowani gracze na pewno zechcą dowiedzieć się, co takiego oferuje SST. Dzięki temu programowi mamy możliwość skonfigurowania każdego kontrolera (nie tylko kierownicy) według własnych potrzeb, stosownie do każdej gry. Kilkadziesiąt gotowych już profili znajdziecie na płytce CD ze sterownikami. Programowanie kierownicy jest bardzo dokładnie opisane w instrukcji dołączonej do niej.




Wygląd rodem z bolidów

Opisując wygląd zewnętrzny kierownicy mógłbym dokładnie zacytować kilka fragmentów z testu kierownicy Saitek R220, gdyż obie są praktycznie... takie same! Futurystyczny wygląd kierownicy przypomina te z wnętrz samochodów-prototypów. W przypadku Saitek R440 również zrezygnowano z dodatkowego drążka skrzyni biegów. Zastosowano sekwencyjną skrzynię biegów, a jej "skrzydełka" umieszczone są na rdzeniu kierownicy i wcale nie potrzeba mieć bardzo długich palców, by móc z nich korzystać (co nie oznacza również, że osoby z krótszymi paluszkami będą w 100% zadowolone). Cztery programowalne przyciski umieszczone zostały w górnej części koła kierownicy. Dostęp do nich jest intuicyjny i nie rozprasza uwagi podczas jazdy. Koło kierownicy, w miejsach gdzie ją chwytamy, wykonane jest z perforowanej gumy, co zapobiega wyślizgiwaniu się kierownicy z rąk. Dopiero w przypadku wykorzystywania technologii Force Feedback zauważamy, jak istotna jest dobra przyczepność kierownicy do naszych rąk.


Wysoką jakość prezentuje również mocowanie - pedały gazu i hamulca, dzięki specjalnej podstawie, tkwią cały czas w jednym miejscu. Również trzepień mocujący spełnia swoje zadanie i jest bardzo stabilny.



Uważaj, bo wpadniesz w poślizg!

Wrażenia podczas gry są bardzo pozytywne. Kierownica bardzo wiernie oddaje szereg różnych zjawisk, których świadkami możemy stać się na drodze. Wszelkie kraksy mogą spowodować próby wyrywania się kierownicy z rąk, wpadnięcie w poślizg jest równoznaczne z odpowiednimi ruchami koła kierownicy, a każdą zmianę nawierzchni odczujemy "własnoręcznie". W każdej przyzwoitej grze wyścigowej lub rajdowej siłę wstrząsów można regulować, można również to uczynić w opcjach dla tego kontrolera. Podczas testowania Saitek R440 brakowało mi jedynie możliwości zmiany nachylenia kąta tego produktu.



Niech Force Feedback będzie z Wami!

Saitek R440 to nic innego jak poprzednia wersja tej kierownicy (R220) z dołączoną technologią Force Feedback. Jak bardzo różnią się wrażenia z jazdy na zwykłej kierownicy i na sprzęcie posiadającym FF nie muszę chyba nikomu udowadniać. Diabeł tkwi w szczegółach, dlatego Saitek R440 nie kosztuje 154 zł - jak to jest w przypadku modelu R220, lecz 379 zł. Różnica w cenie - według producenctów z laboratorium Saitek - to właśnie koszt wyposażenia kierownicy w system sprzężenia zwrotnego (Force Feedback) i trzeba przyznać, że jej cena w porównaniu z innymi kierownicami FF nie jest wysoka.

Solidne mocowanie, realnie odwzorowane zachowanie się samochodu na drodze, przystępna cena i ciekawy wygląd to główne zalety tego dzieła firmy Saitek. Może nie jest to Logitech Momo Racing, ale na długie godziny dobrej zabawy z pewnością wystarczy i nie uszczupli zbytnio domowego budżetu...



Kosmo

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Platforma Obywatelska | testy | dystrybutor | kierownica
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy