PlayStation 3 nie dla dzieci

Skończyły się czasy, kiedy konsole były zabawkami do gier. Wraz z nową generacją tych urządzeń zmieni się także ich przeznaczenie oraz profil użytkowników. Szef Computer Entertainment, opisując nową konsolę PS3, powiedział, że będzie to raczej multimedialny domowy superkomputer, a możliwość grania będzie tylko jedną z jego licznych funkcji.

Kiedy w 2000 roku na rynek trafiło PlayStation 2, złamało kanon, że konsole to maszynki jedynie do grania, umożliwiając odtwarzanie filmów DVD. Teraz Ken Kutaragi, szef Sony Computer Entertainment, opisuje PlayStation 3 jako wielozadaniowe, rozrywkowe i multimedialne urządzenie, które nie tylko będzie umożliwiać granie, ale także pozwoli przechowywać i odtwarzać nagrania wideo. W serii wywiadów udzielonych serwisowi Impress PC Watch, Kutaragi powiedział, iż PlayStation 3 stanie się "rozrywkowym superkomputerem" dla każdego.

"PlayStation 3 nie jest urządzeniem wyłącznie do grania. Ani raz nie nazwaliśmy naszej konsoli urządzeniem do gier" - rozpoczął wywiad Kutaragi.

"PS3 jest produktem, do którego zmierzaliśmy od powstania SCEI" - powiedział Kutaragi. "Nie tworzyliśmy naszych konsoli dla celów gier. Naszym przekonaniem i motywacją stojącą za wprowadzeniem tego systemu było poszukiwanie sposobów na wykorzystanie mocy komputerów dla rozrywki i zabawy. Wyposażyliśmy oryginalne PlayStation w procesor graficzny 3D, a PS2 w silnik Emotion. PS3 nie jest zaprojektowane dla gier. Nie jest zabawką dla dzieci. Sensem naszego celu, do którego zmierzaliśmy, był komputer przeznaczony dla rozrywki, można powiedzieć, że oryginalne PlayStation i PlayStation 2 były krokami w kierunku PlayStation 3".

"W przypadku oryginalnego PlayStation naszym zamiarem było wprowadzenie do domów grafiki o jakości SGI. W przypadku PS3 naszym zamiarem było stworzenie urządzenia z możliwościami obliczeniowymi superkomputera dla domowej rozrywki. To dlatego połączyliśmy siły z IBM, który jest znany ze swoich superkomputerów i wspólnie z firmą Toshiba wyprodukowaliśmy procesor Cell" - powiedział Kutaragi.

"Obecnie wykorzystywane PC zostały stworzone jako narzędzia do pracy. Zaczęto sprzedawać komputery z możliwościami odtwarzania mediów, takie jak Media Center PC, ale one tylko imitują funkcje domowych urządzeń elektronicznych. Te urządzenia nie zostały stworzone wyłącznie dla celów zabawy. Natomiast PS3 zostało stworzone specjalnie jako komputer dla rozrywki, a ta odnosi się do wielu rzeczy, nie tylko do gier. PS3 będzie zdolne dostarczyć potężną funkcjonalność dla wszystkich możliwych form elektronicznej rozrywki" - twierdzi szef SCE.

Zapytany o różnice w koncepcie stojącym za konsolą Xbox 360 Microsoftu a PlayStation 3, Kutaragi powiedział: "Rozumiem założenia Xboxa 360, polegające na zaadoptowaniu licznych procesorów o przeznaczeniu ogólnym. Jednak to zwiększy jedynie możliwości obliczeniowe i przyda się tylko głównym aplikacjom. Zwiększy to możliwości urządzenia jako wielozadaniowego komputera, ale nie zmieni typu rozrywki. Nasz procesor Cell został stworzony, aby generować wirtualne obiekty oraz zjawiska w komputerze".

"Chcemy stworzyć nową przyszłość przy użyciu komputerów. Na przykład pokazaliśmy na konferencji prasowej demo, w którym prezentujemy symulację praw fizyki. Był to wirtualny świat, generowany wewnątrz PS3 przy wykorzystaniu mocy obliczeniowych procesora Cell. Zwykłe zwiększenie możliwości graficznych i wyjściowej rozdzielczości nie zmieni nic w świeci konsoli do gier wideo" - powiedział Kutaragi. O nowej konsoli Microsoftu powiedział, że jest to raczej rozwinięcie oryginalnego Xboxa niż konsola nowej generacji.

Dzięki PlayStation 3 użytkownicy będą mogli przechowywać swoją zawartość na sieciowym serwerze zwanym "Cell Storage". Procesor Cell, kiedy nie będzie używany, może przywrócić jakość przechowywanej zawartości. Nazwano to procesem "starzenia". Przykładowo użytkownicy mogą "postarzyć" swoje wideo w Standard Definition (SD) i skonwertować je w wideo typu High Definition (HD).

"Mamy wiele planów dla PS3, ale serwis "Cell Storage" jest czymś, co z pewnością chcemy uruchomić. Używając cech bezpieczeństwa procesora Cell, użytkownicy będą mogli zripować DVD, które są chronione prawem autorskim i poprawić ich jakość" - powiedział Kutaragi, dając przykład, jak potężne moce obliczeniowe PS3 wraz z szerokopasmową siecią mogą być wykorzystana w nowych i oryginalnych celach rozrywkowych.

Sony połączyło się także z wiodącym producentem kart graficznych do komputerów PC, firmą nVidia, aby stworzyć nowy procesor graficzny dla PS3, zwany RSX.

"Nasz nowy GPU został stworzony we współpracy z nVidia. Nakreśliłem plany na przyszłość wraz z szefem Nvidia, Jen-Hsun, a punktem wyjścia tych planów jest RSX. Wiele osób myśli, że GPU w PS3 jest ulepszonym modelem GPU znajdujących się w komputerach PC, jednak ma on całkowicie inną architekturę" - wyjaśnił Kutaragi, którego komentarz może oznaczać, że te dwie firmy mogą współpracować ze sobą ponownie przy kolejnej generacji urządzeń rozrywkowych.

Zapytany w sprawie decyzji dotyczącej dodania slotów na karty typu SD w PS3, Kutaragi powiedział: "SCEI oraz PlayStation otwarcie przyjmie światowe standardy, które mają dobrą reputację wśród techników. Tak więc karty SD oraz Memory Stick są dla nas tym samym. Będziemy traktować je równie i nie będziemy podążać niezależną ścieżką".

"Jeśli chodzi o sprawę kodeków, to procesor Cell ma wystarczająca moc, aby dekodować wysokiej jakości zdjęcia i audio w czasie rzeczywistym. Tak więc format plików nie będzie w istocie tak ważny" - dodał Kutaragi.

Reklama
INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: wideo | rozrywki | PlayStation Vita | playstation 3
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy