Nvidia o Half-Life 2

Na czym polegała i jak wyglądała współpraca pomiędzy firmą Nvidia, producentem procesorów graficznych, a zespołem Valve Software, twórcą długo oczekiwanej gry "Half-Life 2"?



Na to i inne pytania odpowiada Bill Rehbock, osoba nadzorująca w firmie Nvidia grupę ds. kontaktów z producentami gier, w tym też z Valve Software.



Jako że firma Valve współpracuje z waszym konkurentem, czyli ATI, współpraca z nimi może być czasem "trudna". Jaka zatem atmosfera towarzyszyła w trakcie tworzenia gry? Czy Valve wspiera was w stopniu takim, jakiego oczekujecie?

Reklama



Bill Rehbock: Z pewnością Valve Software współpracuje marketingowo z ATI. Nie zmienia to jednak faktu, iż Nvidia pomagała i nadal pomaga tamtejszym programistom przygotowywać "Half-Life 2". Nvidia dostarczała firmie Valve najnowszy sprzęt do obróbki wideo (karty graficzne), i to przeznaczony zarówno do prac nad grą, jak i do jej późniejszych testów. Zapewniliśmy im również wsparcie techniczno-inżynieryjne, dzięki czemu jesteśmy pewni, iż program wykorzystuje cały zakres możliwości, jakie daje nasz sprzęt. Silnik Source korzysta w ogromnym stopniu z technologii shaderów, to zaś oznacza, że nasze karty sprawdzają się wyśmienicie w tej grze. Wbrew powszechnym opiniom Valve stara się dostarczyć możliwie wysokiej jakości produkt wszystkim graczom, zarówno tym posiadającym technologię Nvidia, jak i ATI.



Wielokrotne przekładanie daty premiery tej gry dało Nvidia czas na przygotowanie lepszych sterowników. W jaki sposób - w odniesieniu do wydajności i jakości obrazu - zmieniły się one w ciągu ostatnich 12 miesięcy? Czy możesz przytoczyć jakieś konkretne dane? Jakie zmiany w sterownikach uczyniły wasz sprzęt jeszcze lepszym?



Bill Rehbock: My też jesteśmy niesamowicie podnieceni premierą tej gry, tak więc nie uważamy, by opóźnienie było jakąś szansą dla Nvidia. Z drugiej strony "Half-Life 2" to niezwykle ambitny projekt i całkowicie rozumiemy kierującą firmą Valve chęć dostarczenia graczom szczegółowo dopracowanego produktu. Gra miała ukazać się we wrześniu 2003 roku i od tego czasu naprawdę dużo się zmieniło. Przygotowaliśmy serię procesorów do kart graficznych GeForce6 i "Half-Life 2" działa na nich przepięknie. Jeśli chodzi o sterowniki, to od lat staramy się wciąż poprawiać ich wydajność oraz jakość obrazu. Wielu graczy uważa je za standard jakości.



Jaki sprzęt zatem polecacie graczom, by pograć?



Bill Rehbock: Powiem tak - karty serii GeForce FX wciąż są doskonałą opcją dla tych, którzy chcą pograć w Half-Life 2. Gra będzie działać także i na sprzęcie DirectX 8.1, oferując całkiem przyzwoite efekty graficzne. Idealne są oczywiście karty z procesorem serii GeForce6.



Dlaczego oryginalny "Mixed Mode" został usunięty z silnika?



Bill Rehbock: Na dobrą sprawę to jest pytanie do firmy Valve. Osobiście myślę, iż chcieli zredukować złożoność kodu i usunąć zbędne ścieżki w silniku...



Czy istnieje powód, dla którego nowy silnik wymaga pełnej dokładności w przypadku wszystkich shaderów?



Bill Rehbock: Z tego co mi wiadomo to nie. Nasze testy FP16 wykazały dobre osiągi i jakość obrazu.



Czy jest szansa, że w przyszłych aktualizacjach "Half-Life 2" zostanie dodany zestaw funkcji Shader Model 3.0?



Bill Rehbock: Bylibyśmy zachwyceni, gdyby każdy producent na świecie wykorzystywał funkcje Shader Model 3.0, ponieważ dałoby to szansę na tworzenie lepszych gier. Nie mogę jednak komentować planów Valve. Mogę natomiast powiedzieć, że Shader Model 3.0 jest wystarczająco łatwy w implementacji i producenci, tacy jak Crytek czy People Can Fly, dostrzegają jego korzyści przy tworzeniu bardziej złożonych gier.



Czy twoim zdaniem "Half-Life 2" będzie miał dobre osiągi na karcie GeForce4 Ti (zakładając, że wykorzystujemy procesor z zegarem 2000 MHz+)?



Bill Rehbock: Valve zawsze podkreśla, że ich gry chodzą dobrze nawet na starszych kartach graficznych. GeForce 4 Ti 4200 był świetną kartą dla graczy i wierzymy, że w tym przypadku jej osiągi będą zadowalające. Jest to jednak bardzo dobry moment na zmianę karty graficznej na jedną z serii GeForce 6, ponieważ to właśnie na nich "Half-Life 2" będzie wypadał najlepiej. Moim zdaniem 6600 GT jest tym samym "przysmakiem" co Ti 4200 kiedyś i to praktycznie za te same pieniądze ($229-199) - mowa tu o cenie w dniu premiery.



Czy istnieją jakieś wizualne różnice między jakością na systemach z zainstalowanym DirectXem 8.0, 8.1 oraz 9.0 do tego stopnia, że nawet przeciętny gracz je zauważy? Jeśli tak to, w których miejscach różnice te są najbardziej widoczne?



Bill Rehbock: Zacznę od tego, że "Half-Life 2" jest wizualnym wyczynem. Podobnie jak w przypadku pierwszego "Half-Life'a", tak i teraz artyści Valve włożyli ogrom wysiłku w ustalanie nowych granic dla gier PC. Gracze nie powinni jednak przejmować się na jakim kodzie chodzi gra, lecz raczej tym, czy daje ona tyle doznań ile się spodziewali. Seria kart GeForce 6 była tworzona z myślą o takich tytułach, jak "Doom 3" i "Half-Life 2" , gdzie uzyskują najlepsze osiągi w najwyższych rozdzielczościach.



Jaka jest twoja opinia odnośnie grywalności i jakości "Half-Life 2"?



Bill Rehbock: Póki co nie mogę skomentować ostatecznej wersji gry, ponieważ podobnie jak większość niezaspokojonych graczy cały czas czekam na ukończenia jej w całości. Jestem jednak pewien, że "Half-Life 2" nie rozczaruje nikogo graczy.

nVidia - inf. prasowa
Dowiedz się więcej na temat: Valve | sprzęt | karty | bill
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy