Najlepsze silniki

Rywalizacja o miano najlepszego, seryjnie

produkowanego silnika samochodowego rozpoczęła się w 1999 roku. Najlepszy silnik dostaje tytuł "Engine of The Year" - ma to na celu popularyzacje nowatorskich rozwiązań technicznych.

34. osobowa grupa sędziów, składająca się z ekspertów motoryzacyjnych i dziennikarzy, ma za zadanie wyłonienie najlepszego silnika w 11 kategoriach. Między innymi biorą oni pod uwagę takie elementy, jak :

  • innowacyjna myśl techniczna
  • redukcja szkodliwych spalin
  • zużycie paliwa
  • zdolność przenoszenia napędu
  • osiągi
  • trendy rynkowe i upodobania użytkowników

Reklama

Każdy sędzie nagradza punktami, bazując na swoich osobistych odczuciach z jazdy. Każdy sędzia ma do dyspozycji 25 punktów do rozdania w każdej kategorii. Jest tylko jeden warunek - nie można umieszczać silników na równorzędnych pozycjach. Oczywiście tytuł "Engine Of The Year" otrzymuje silnik, który zbierze najwięcej punktów we wszystkich kategoriach.



Nagrody dla silników przyznano w kategoriach:

  • Międzynarodowy Silnik Roku 2000

  • Najbardziej Ekonomiczne Zużycie Paliwa

  • Najbardziej Przyjazny Środowisku

  • Najlepszy Pomysł


    Oraz kategorie pojemnościowe:

  • poniżej 1 litra

  • 1 litr do 1,4 litra

  • 1,4 litra do 1,8 litra

  • 1,8 litra do 2 litrów

  • 2 litry do 2,5 litra

  • 2,5 litra do 3 litrów

  • 3 litry do 4 litrów

  • powyżej 4 litrów

    Za silnik Najbardziej Ekonomiczny eksperci uznali hybrydowe rozwiązanie proponowane przez Hondę. W modelu Honda Insight hybrydowy silnik to same zalety - wydajność, wysokie osiągi, niska emisja spalin. Zespól jednolitrowego silnika spalinowego i silnika elektrycznego uzyskuje moc 76 KM i moment obrotowy 113 Nm, pozwala na rozpędzenie auta od 0 do 100 km/h w 12 sekund i wystarczy do osiągnięcia prędkości maksymalnej 165 km/h. Honda spala zaledwie 3

    litry paliwa na 100 km i nigdy (zdaniem producenta) nie powinien przekroczyć

    wartości 5,2 litra na 100 km. Problemem na dzień dzisiejszy jest na razie cena tego samochodu, ale za kilka lat powinno się to drastycznie zmienić.



    Wyniki:

    1. Hybrydowa honda 1 litr (insight) 128 punktów

    2. Volkswagen 1,2 ltra, 3-cylindrowy (lupo) 113 punktów

    3. Hybrydowa toyota 1,5 litra (prius) 76 punktów

    4. Volkswagen 1,9 litra 115 KM TDi (golf, bora, passat) 72 punkty

    5. PSA 2 litry HDi 4-cylindrowy (306, 406) 66 punktów

    6. BMW 3 litry 6-cylindrowy TDi (530D) 63 punkty


    Jako pojazd Najbardziej Przyjazny Środowisku wybrano hybrydową Toyotę Prius

    Znaczenie tej kategorii jest ogromne, jeśli weźmiemy pod uwagę rosnące z dnia na dzien zanieczyszczenie środowiska. Toyota zaproponowała 1.5-litrowy silnik, połączony z 30 kW elektrycznym motorem, który zadowala się 3.6 litra paliwa na każde przejechane 100 km. Szkodliwe spaliny praktycznie w ogóle nie przedostają się do atmosfery.

    Wyniki:

    1. Hybrydowa toyota 1,5 litra (prius) 196 punktów

    2. Hybrydowa honda 1 litr (insight) 185 punktów

    3. Volkswagen 1,2 ltra, 3-cylindrowy (lupo) 112 punktów

    4. GM EV1 95 punktów

    5. Ford/pivco Think EV 89 punktów

    6. Citroen 1,8 litra podwójnie zasilany (Xantia) 46 punktów

    Kolejna kategoria - Najlepszy Pomysł - tutaj zwyciężył Daimler Chrysler Necar4.

    Niska emisja spalin, niski poziom hałasu, doskonałe osiągi. Rozwiązanie zaproponowane w tym pojeździe polega na pozyskiwaniu prądu z ogniw paliwowych, wykorzystujących wodór jako paliwo. Niestety napęd taki jest znacznie droższy od stosowanych dzisiaj rozwiązań.

    Wyniki:

    1. Daimler chrysler necar4 161 punktów

    2. Saab zmienne sprężanie (SVC) 127 punktów

    3. Fiat ecobasic 1,2 litra TDi 124 punkty

    4. Ford program P2000 88 punktów

    5. Citroen xsara dynactive 64 punkty

    6. Hybrydowy fiat multipla 58 punktów


    Kategoria do 1 litra: hybrydowa Honda Insight. "Spodziewałeś się ociężałych osiągów, a tu niespodzianka, radość z jazdy

    sportowym samochodem" - ocenił sędzia Bob Oxford.



    Wyniki:

    1. Hybrydowa honda 1 litr (insight) 252 punkty

    2. Hybrydowa toyota 1 litr (yaris/echo/vitz) 197 punktów

    3. MCC 600cc 55 KM (smart) 136 punktów

    4. Opel/vauxhall 1 litr 3 cylindry (corsa) 94 punkty

    5. Nissan 1 litr 4 cylindry (micra) 75 punktów

    6. Daihatsu 1 litr 3 cylindry (cuore, sirion) 50 punktów


    Kategoria 1 litr do 1,4 litra: Toyota 1,3 litra VVTi. "Fantastyczne maleństwo. Tyle siły z takiego silniczka. Piękny." - komplementował sędzia Costas Cavathas.

    Silniki tej pojemności to niskie zużycie paliwa przy słabych osiągach. Wyzwaniem było

    osiągnięcie kompromisu pomiędzy mocą, a spalaniem. Toyota zrealizowała to

    w bardzo udany sposób. Czterocylindrowy VVTi, 1299 ccm, moc 84 KM - pozwala rozpędzić yarisa/echo/vitiz do 175 km/h, przy spalaniu zaledwie 5 litrów benzyny na 100 km.

    Wyniki:

    1. Toyota 1,3 litra VVTi (yaris/echo/vitz) 130 punktów

    2. Volkswagen 1,4 litra TDi (A2, polo) 125 punktów

    3. Ford 1,25 litra (fiesta) 100 punktów

    4. Fiat 1,2 litra 16v (punto, bravo, brava) 93 punkty

    5. Volkswagen 1,2 litra 3 cylindry (lupo, octavia) 90 punktów

    6. Mercedes-benz 1,4 litra (a-klasa) 69 punktów


    W kategorii 1,4 litra do 1,8 litra przodowała Honda Accord 1,8. "Silnik ten ma wybitnie łagodną charekterystykę w całym zakresie pracy" - stwierdził sędzia LJK Setright. Ten benzynowy silnik osiąga moc 136 KM przy 6000 obr/min i dostarcza moment obrotowy 175 Nm

    przy 4800 obr/min. Spalanie - 8.1 l/100 km. Sekret tkwi w zmiennych fazach rozrządu VTEC.

    Wyniki:

    1. Honda 1,8 litra VTEC (accord) 148 punktów

    2. Ford 1,7 litra (puma) 121 punktów

    3. Toyota 1,8 litra VVTi (celica, MR2) 104 punkty

    4. Hybrydowa toyota 1,5 litra (prius) 91 punktów

    5. Mercedes-benz 1,7 litra CDI (a-klasa) 60 punktów

    6. Renault 1,6 litra 16v (clio, megane, scenic) 53 punkty


    Teraz silniki nieco poważniejsze - 1,8 litra do 2 litrów - Honda S2000. Nie pozostawiła szans konkurentom. "Znakomita krzywa momentu obrotowego prowadzi do uzyskiwania

    optymalnych zdolności napędowych przy jeździe sportowej lub wycieczkowej" -

    powiedział sędzia Arturo de Andres. Ten 2-litrowy silnik osiąga moc 240 KM przy 8400 obrotach, bez turbosprężarki, zadowalając się średnio 9.4 l/100 km. Imponujące, prawda? Honda S2000 pozwala kierowcy na cichą jazdę po mieście, a gdy obrotomierz przekroczy 6000 obr/min, auto zmienia się w prawdziwego demona.

    Wyniki:

    1. Honda 2 litry (S2000) 162 punktów

    2. Volkswagen 1,9 litra TDi (golf, bora, passat) 118 punktów

    3. BMW 2 litry TDi (seria 3) 106 punktów

    4. PSA 2 litry Tdi (206, 306, 406, xsara, xantia) 82 punkty

    5. Subaru 2 litry 215 KM turbo (impreza) 65 punktów

    6. Saab 2 litry turbo 200 KM (9-3) 50 punktów


    I jeszcze więcej - 2 litry do 2,5 litra - Alfa Romeo 2,5 litra V6. "Silnik pełen życia - typowy włoski styl" - skomentował sędzia Francis

    Monsenergue. Ta kategoria to najbardziej rozwinięte technologicznie jednostki. Alfa Romeo musi być naprawdę bardzo dumna, że wygrała w takim gronie. Moc 189 KM, prędkość maksymalna ponad 220 km/h dla modelów 156 i 166, średnie zużycie - zaledwie 8,3 litra paliwa na 100 km.



    Wyniki:

    1. Alfa romeo 2,5 litra V6 (156, 166) 93 punkty

    2. Volkswagen 2,5 litra V6 (A4, A6, passat) 89 punktów

    3. Fiat 2,4 litra JTD (156, marea) 86 punktów

    4. BMW 2,3 litra 6 cylindrów (seria 3, seria 5) 71 punktów

    5. Subaru 2,5 litra (legacy) 67 punktów

    6. Honda 2,2 litra (accord, prelude) 63 punkty

    7. Mitsubishi 2,4 litra GDI (galant, space, wagon) 63 punkty


    Kolejne potworki 2,5 litra do 3 litrów - BMW 3 litry TDi. "Ten trzylitrowy turbodiesel charakteryzuje się zupełnym brakiem wibracji,

    dużą dynamiką i niesamowitą mocą" - podsumował sędzia Harald Kaiser. Zaskakujące, ale to pierwszy diesel, który zwyciężył w tej kategorii. A dlaczego? Od 0 do 100 km/h w 7.8 sek, prędkość maksymalna ponad 220 km/h, spalanie 6.8 l/100 km. To chyba wystarczy, aby zaszokować kierowcę.

    Wyniki:

    1. BMW 3 litry TDi (330d, 530d, 730d) 148 punktów

    2. BMW 2,8 litra (Z3, 328, 528, 728) 112 punktów

    3. Audi 2,7 litra V6 biturbo (A4, A6) 94 punkty

    4. Alfa romeo 3 litry V6 (166, GTV) 85 punktów

    5. Porsche 2,7 litra (boxster) 64 punkty

    6. Jaguar 3 litry V6 (S-type) 63 punkty


    3 litry do 4 litrów - ponownie BMW, tym razem 4 litry V8 TDi. "Przełomowy V8. Ten diesel daje przykład do naśladowania" - zachwalał sędzia

    Thomas Imhof. Zwycięstwo w tej kategorii to dowód na to, że BMW konstruuje najlepsze duże

    jednostki napędowe na świecie. Silnik ten pokonał motory firmowane przez Porsche, Ferrari, Jaguara, i Lotusa. Moc 243 KM, dzięki niej model 740d od zera do 100 km/h rozpędza się w czasie 8,4 sekundy. Silnik wywarł wrażenie płynnie narastającą mocą i doskonałym wyrównoważeniem.



    Wyniki:

    1. BMW 4 litry V8 TDi (540d, 740d) 138 punktów

    2. Audi 3,3 litra TDi V8 (A8) 110 punktów

    3. BMW 3,2 litra 6 cylindrów (M coupe) 97 punktów

    4. Porsche 3,6 litra (911) 87 punktów

    5. Ferrari 3,6 litra V8 (360) 79 punktów

    6. Jaguar 4 litry V8 (XJR, XKR) 73 punkty


    I ostatnia kategoria - powyżej 4 litrów. Tutaj Włosi górą - Ferrari 5,5 litra V12. "Nowatorski silnik, wspaniały w eksploatacji - a do tego jeszcze V12!" - komplementował sędzia Benoit Perot. Ten 5.5-litrowy silnik, montowany w 550 Maranello, osiąga moc 483 KM, co pozwala rozpędzić auto od zera do 100 km/h zaledwie w 4,3 sekundy i dociągnąć do 318 km/h. Spalanie - cóż, w granicach 17 litrów na 100 km, przy delikatnej jeździe, o ile o czymś takim można mówić w przypadku Ferrari.

    Wyniki:

    1. Ferrari 5,5 litra V12 (550) 142 punkty

    2. BMW 4,4 litra V8 (540, 740) 127 punktów

    3. Audi 4,2 litra V8 (A6, A8) 89 punktów

    4. Mercedes-benz 5 litrów V8 (S500, SL500) 88 punktów

    5. Aston martin 6 litrów V12 (DB7 vantage) 72 punkty

    6. Mercedes-benz 4,3 litra V8 (C43 AMG, E430, CLK430) 68 punktów


    A kto zdobył tytuł? Międzynarodowy Silnik Roku 2000: hybrydowa Honda Insight. "W sumie doskonałe zużycie paliwa na zwykłych drogach i na autostradach. Ruch

    we właściwym kierunku" - Tomas Hyan

    "Wspomaganie silnikiem elektrycznym benzynowego napędu daje zdumiewającą

    oszczędność paliwa" - Dennis Simanaitis

    "Inny rodzaj zastosowanej filozofii dla obniżenia zużycia paliwa, nie jest

    poświęceniem osiągów i przyjemności z jazdy" - Etienne-A. Visart de Bocarme



    Pomysł połączenia dwóch silników pojawił się trzy lata temu w Hondzie J-VX. Nowy produkt to wyzwanie, nie tylko ekologiczne. Sędziowie byli zdumieni "żywiołowością" 1-litrowego silniczka spalinowego, połączonego z 10 kW silnikiem elektrycznym. Honda Insight, dzięki niskiej masie - zaledwie 800 kg - przy łącznej mocy 76 KM, przyspiesza od 0 do 100 km/h w około 12 sekund i osiąga prędkość powyżej 160 km/h. Współczynnik oporu powietrza - 0,25 cx.



    Wyniki:

    1. Hybrydowa honda 1 litr (insight) 153 punkty

    2. BMW 3 litry TDi (330d, 530d, 730d) 147 punktów

    3. Honda 2 litry 4 cylindry (S2000) 146 punktów

    4. BMW 4 litry V8 TDi (540d, 740d) 105 punktów

    5. Toyota 1,3 litra VVTi (yaris/echo/vitz) 100 punktów

    6. Ferrari 5,5 litra V12 (550 maranello) 81 punktów

    7. Alfa romeo 2,5 litra V6 (156, 166) 81 punktów

    8. Honda 1,8 litra VTEC (accord) 37 punktów


    Krótkie podsumowanie - na pewno zauważyć można ostrą ekspansję silników dieslowskich oraz hybdyr spalinowo-elektrycznych. Wszystko z myślą o ekonomii przy praktycznie zerowej stracie na osiągach. Typowe silniki benzynowe powoli odchodzą w przeszłość, chociaż zapewne w mocnych, sportowych autach nieprędko znajdzie się następca dla tego rodzaju napędu. Zaskakuje zróżnicowanie modeli w poszczególnych kategoriach - jak widać każdy producent ma swojego "czarnego konia". I bardzo dobrze - jest w czym wybierać.



    Tomasz Jarnot

  • INTERIA.PL
    Dowiedz się więcej na temat: prędkość | Audi | porsche | romeo | Volkswagen | silniki | sędzia | paliwa | silnik
    Reklama
    Reklama
    Reklama
    Reklama
    Strona główna INTERIA.PL
    Polecamy