Mobilne 3D na start

W notebookach karty graficzne nie doszły jeszcze tak epoki intesywnego rozwoju, w szczególności jeśli chodzi

o ich możliwości 3D i tutaj pojawia się problem - jeśli ktokolwiek zapragnie mieć notebooka, na którym będzie chciał

pograć w jakąkolwiek nową grę, wykorzystującą 3D, to na co się zdecydować? Postaram się w tym artykule wyjaśnić

pokrótce, na czym polegają różnice pomiędzy trzema najpopularniejszymi w notebookach chipsetami graficznymi:

Reklama
  • Sis 630 3D
  • Ati Rage Mobility 3D
  • S3 Savage IX
  • Geforce2 Go

Zacznę może od najsłabszego z nich - Ati Rage Mobility. Pewnie się zdziwicie, ale właśnie ten, graficznie bardzo słaby,

układ montowany jest do większości nowych notebooków. Jego najpoważniejszą wadą jest niepełna sprzętowa akceleracja

3D, co objawia się m.in. niską wartością klatek wyświetlanych na sekundę (fps), kiepską jakością generowanego obrazu

3D oraz maksymalną grywalną rozdzielczością 640*480 w 16-bitowym kolorze, przy czym najnowsze gry nawet w tej rozdzielczości

nie będą pracowały płynnie. Zalety? Doskonały support techniczny ATI, prawie każdy notebook z tą kartą grafiki jest wyposażony

w wyjście TV i można gierczyć i pokazywać prezentacje na telewizorze no i bardzo dobre (szybkie) 2D. Ale to niestety nie wystarcza.



Kolejnym chipsetem jest SIS 630 3D, jest to układ montowany np. w notebookach Gericom oraz innych ze zintegrowanym chipsetem grafika/muzyka/modem.

Spotykany jest dość rzadko, a szkoda, bo Ati Rage bije na głowę przede wszystkim jakością obrazu. 3D jest prześliczne, wszystkie tekstury wyświetlane

są poprawnie, doskonale filtrowane, właściwie wszystkie efekty 3D są poprawnie pokazywane. Wydajność niestety nie stoi na najwyższym poziomie i praktycznie

już w rozdzielczości 800*600 przy 16-bitowym kolorze notebooki klasy Pentium III-700 potrafią trochę "przycinać" w trakcie gry. Zalety?

Dynamicznie przydzielana ilość pamięci video - w BIOS wybrać można opcję 8/16/32/64 MB pamięci, która alokowana jest dla karty video z pamięci operacyjnej.

Nie jest to popularny mostek AGP-video, tylko najnormalniejsza, na stałe przydzielona pamięć video.

Prawie doskonałym chipsetem jest S3 Savage IX. Szybki, bardzo dobrze generujący grafikę 3D układ, wyposażony najczęściej w 8 MB pamięci, często też zdarzają

się wersje z wyjściem TV. Już na Pentium III-500 można płynnie grać w niektóre gry w rozdzielczości 1024*768 przy 16-bitowym kolorze, a praktycznie we

wszystkie w 800*600 przy 16-bitowym kolorze. O ile S3 na rynku komputerów stacjonarnych wypada raczej mizernie, to w notebooku karta ta sprawdza się doskonale.



Ostatnim "krzykiem mody" jest NVidia Geforce2 Go. Jest to mobilna wersja Geforce2, wyprodukowana przez bezkonurencyjną na dzień dzisiejszy firmę NVidia,

celującą właśnie w chipsetach 3D. Notebook wyposażony w ten układ graficzny pozwala na rozrywkę w rozdzielczościach ponad 1024*768 przy 32-bitowym kolorze,

mając w zapasie jeszcze trochę mocy. Pamięc - od 16 do 64 MB, zależnie od wersji. Pełna akceleracja DVD i masę innych przydatnych opcji - niestety poważną

wadą tego układu jest jego "nowość" - występuje naprawdę w bardzo mocnych notebookach, wyprodukowanych po roku 2000, a to oznacza cenę. Wysoką cenę.

Ale coś za coś...



Tomasz Jarnot

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Wyposażony | układ | video | start | karty
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy