Jak 11 września 2001 wpłynął na świat gier?

Dziś piąta rocznica zamachów terrorystycznych na World Trade Center i Pentagon. Szok, zdziwienie i zaskoczenie przeżyli prawdopodobnie wszyscy. Niespodziewany atak na Stany Zjednoczone wpłynął nawet na deweloperów gier i projekty, którymi się zajmują.

Niektórzy twórcy gier służących elektronicznej rozrywce zmienili swoje podejście do tematu. Jak grzyby po deszczu zaczęły powstawać tzw. "serious games" ("gry na poważnie"). Niszowa wcześniej tendencja zamieniła się w poważny interes robiony nie dla gotówki, lecz dla niesienia pomocy innym ludziom.

Prymat w tej dziedzinie posiada studio BreakAway Games. Zespół, który opracował m.in. takie gry strategiczne, jak "Waterloo: Napoleon's Last Battle", "Austerlitz: Napoleon's Greatest Victory", "Tropico: Paradise Island", "Civilization III: Conquests", "Cesarz: Narodziny Państwa Środka" i "Kleopatra: Królowa Nilu", przeszedł znaczne zmiany po 11 września 2001 roku.

Studio znajdujące się w amerykańskiej miejscowości Hunt Valley w 2001 roku zatrudniało około 20 osób i koncentrowało się na grach, które będą przynosić rozrywkę. Po 11 września władze firmy uznały, że trzeba dostosować się do nowej sytuacji. Obecnie 80% projektów firmy stanowią produkty związane z obroną i bezpieczeństwem. Ilość pracowników w ciągu pięciu lat wzrosła do 100 osób, które projektują gry trenujące ludzi w sytuacjach związanych z wojną i katastrofami.

"Od 11 września to, co nazywaliśmy 'poważną stroną' gier, eksplodowało na dobre" - powiedział szef studia Doug Whatley dla dziennika Baltimore Sun. Za znakomity przykład zmiany tematyki gier służy opracowany przez BreakAway Games symulator "A Force More Powerful" - pozbawiona przemocy strategia czasu rzeczywistego, w której naszym zadaniem jest działanie w różnych sytuacjach bez sięgania po broń. Pośród scenariuszy są m.in. instrukcje, jak bez rozlewu krwi usuwać dyktatorów, okupantów i skorumpowanych rządzących.

Pośród innych znanych "poważnych gier" ostatnich miesięcy znalazły się m.in. "Food Force" (gracz wciela się w postać pilota śmigłowca, którego zadaniem jest poszukiwanie wskazanych celów gdzieś na fikcyjnej wyspie Sheylan, położonej rzekomo pośród wód Oceanu Indyjskiego - cel zabawy: ratowanie osób, które ucierpiały w wyniku kryzysu humanitarnego, poprzez dostarczenie im żywności zanim będzie za późno) i "Darfur is Dying" (konflikt w Darfurze pokazany z perspektywy jego mieszkańców - napełń baniak na wodę dla obozu i postaraj się nie zginąć po drodze).

Przed rokiem zaś światem wstrząsnęła animacja "The French Democracy" wyrażającą krytykę wobec zamieszek, jakie miały miejsce na ulicach Francji pod koniec 2005 roku. Krótkie dzieło zostało stworzone podczas zabawy w strategię "The Movies", w której wcielamy się w postać reżysera filmowego.

Reklama
INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: szok | zaskoczenie | rocznica | World Trade Center | świat | 11 września
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy