Interaktywne i dynamiczne otoczenie tras w XR

Firma Techland ujawniła dziś trzecią z cech mających wyróżniać "Xpand Rally" spośród nadchodzących gier rajdowych - interaktywne i dynamiczne otoczenie tras. Dynamiczne i w pełni interaktywne otoczenie tras w "Xpand Rally" uzyskano dzięki powszechnemu zastosowaniu systemu symulacji fizycznych dla wszystkich obiektów w grze.

Reklama



Fizyka w "Xpand Rally" bazuje na enginie fizyki bryły sztywnej Open Dynamic Engine - kompleksowym rozwiązaniu symulacji fizyki poruszających się ciał, stworzonym przez Russella Smitha - autora m.in. znanego systemu MathEngine, na podstawie którego powstała fizyka do wielu gier.



Podczas prac nad fizyką w "Xpand Rally" system ODE został gruntownie przebudowany i poddany licznym optymalizacjom. Dzięki temu istnieje możliwość symulacji fizyki dla ciał o dowolnych kształtach, co więcej połączonych ze sobą lub z otoczeniem w dowolny sposób. Wszystkie połączenia obiektów w grze są w pełni konfigurowalne tak, że, możliwe jest ustalenia dla każdego z nich indywidualnych parametrów, takich jak liczba stopni swobody, współczynniki tarcia, sprężystości, maksymalne prędkości i wielu innych.



Dla potrzeb "Xpand Rally" rozszerzono również paletę parametrów połączeń o te symulujące sprężynę i amortyzator samochodu. Oprócz standardowych sił grawitacji obsłużono również tarcie powietrza, tarcie toczenia, siłę wiatru czy siły wyporu cieczy. Dzięki temu możliwe było uzyskanie niewiarygodnego stopnia interakcji samochodu z otoczeniem. Każdy obiekt na trasie jest obiektem dynamicznym, a o wyglądzie i skutkach kolizji z nim decydują parametry przypisane mu w symulacji fizycznej. Samochód uderzając w płoty, balustrady, banery przy trasach, lampy, słupki, znaki czy beczki, może je przechylać, łamać, przewracać czy wyrywać z ziemi. W celu zwiększenia realizmu gry na każdej trasie umieszczono kilka tysięcy takich obiektów!



Nie bez znaczenia dla realizmu odbioru gry jest również pełne wspomaganie systemu kolizji przez obsługę dźwięków. Podczas każdej kolizji obiektów uwzględniany jest materiał, z jakiego są one wykonane, co sprawia, że na przykład przewrócony drewniany słup uderzając o asfalt zabrzmi inaczej niż taki sam upadając na trawiastą łąkę. Podobnie inaczej będą brzmiały kolizje z banerami przy trasach, a inaczej efekt przejechania przez krzak.



Jak już wspomniano wcześniej system ODE w "Xpand Rally" został wzbogacony również o obsługę sił wyporu cieczy. Dzięki temu możliwe było uzyskanie efektu pływania obiektów. Jeśli po zderzeniu samochodu z reklamą wpadnie ona do pobliskiego jeziora, będzie się unosiła na falach zanim utonie. Oczywiście to samo może dotyczyć samochodu, co będzie miało szczególne znaczenie w niektórych trybach gry.



Symulacja sił wyporu wykorzystana została w jeszcze innym bardzo ważnym dla gry miejscu. Gdy samochód wjeżdża w głęboką kałużę, może zdarzyć się, że koło straci kontakt z nawierzchnia drogi, co wpłynie na zachowanie samochodu, ale to już temat, jaki poruszymy wkrótce w kolejnych materiałach o grze - o fizyce samochodu.



Warto wspomnieć również o istotnej funkcji, jaką w enginie fizycznym odgrywa wiatr. Może on powodować bujanie się antenek na dachu samochodu czy falowanie łanów trawy na polach, jednak najbardziej spektakularny jest efekt taśm wyznaczających trasę, zrywających się i powiewających na wietrze lub unoszonych w powietrzu nagłymi podmuchami.



Pełna symulacja fizyczna oporów powietrza pozwoliła również symulować reakcję traw na przejeżdżający samochód, kiedy fala powietrzna pędzącego samochodu przechyla roślinność znajdującą się w pobliżu. Dzięki pełnej integracji symulacji fizyki z całym systemem gry oporów powietrza zostały również zobrazowane dźwiękowo. Obiekty szybko przelatujące blisko kamery wydają charakterystyczne świsty.



Prace nad nową fizyką trwały ponad rok. Wszystko po to, aby fizyka w grze spełniała najnowsze standardy, a przede wszystkim dawała graczowi maksymalne poczucie realizmu. Zapraszamy do pobrania traileru prezentującego część w/w efektów:

  • film o wyższej jakości - 24,6 MB (tutaj).

  • film o niższej jakości - 7,6 MB (tutaj).

  • Techland
    Dowiedz się więcej na temat: fizyka | firma | otoczenie

    Reklama

    Najlepsze tematy

    Reklama

    Strona główna INTERIA.PL

    Polecamy

    Rekomendacje