Guild Wars

Producent: ArenaNet Inc.
Wydawca: NCsoft
Rodzaj gry: CORPG (Competitive Online Role-Playing Game)
Data premiery: 1 listopad 2004
Wymagania sprzętowe: PIII 800, 256 MB RAM, karta grafiki 64 MB, karta dźwiękowa

Najlepsi programiści Blizzard'a - twórcy "Diablo", "StarCrafta", "Warcrafta" - stworzyli grę na prośbę firmy NCsoft, która jest zarazem największym na świecie deweloperem gier online. Prace nad "Guild Wars" trwały od kwietnia 2003 i jest to przykład, jak można zrobić profesjonalnie wyglądającą grę, zajmującą niewiele miejsca na dysku twardym i nie wymagającą super nowoczesnego i szybkiego sprzętu.

Wymagania wobec komputera są naprawdę znośne:

  • Windows 98/ME/2000/XP
  • P III 800 Mhz
  • 256 pamięci RAM
  • GeForce 2 64 MB
  • 250 MB na HDD
  • Karta zgodna z Sound Blasterem

    Również oprawa dźwiękowa jest na najwyższym poziomie. Wszystkie odgłosy walki, tła, otoczenia, muzyka są wypieszczone maksymalnie. Gra w pełni wykorzystuje efekty dźwięku przestrzennego, a zabawa z podłączonym do komputera zestawem głośników 5.1 to naprawdę miód dla uszu.

    Instalacja gry nie nastręcza żadnych problemów. Klient instalacyjny zajmujący 62 KB jest bardzo dobrze rozwiązany. Podajemy jedynie ścieżkę zapisu, a resztą zajmuje się program. Po instalacji należy tylko dokonać rejestracji użytkownika na serwerze z grą. Przy pierwszym odpaleniu gry i połączeniu z serwerem, pobierane są wszystkie niezbędne pliki, łącznie trwa to około 10 minut, więc do grania dobrze nadaje się usługa "wiodącego operatora". Ponieważ następuje to tylko jeden raz, to przy następnych łączeniach z serwerem cała operacja trwa znacznie krócej. W zasadzie do samego grania wystarcza wolniejsze łącze.

    Dla wersji DEMO zostały wprowadzone ograniczenia:
  • Blokada rozwoju doświadczenia do 15 poziomu
  • Limit graczy dla każdego zadania do 4 osób w drużynie
  • Ograniczona ilość zadań podstawowych i dodatkowych
  • Niektóre postaci posiadają ograniczenia uniemożliwiające w pełni wykorzystanie ich zdolności

    Początkowo producent gry obiecywał, że serwer zostanie aktywowany na 3 dni: 12-14 maja 2004, a potem nastąpi jego zamknięcie. Jednak zabawa ruszyła na całego ponad dzień wcześniej. Wszyscy, którzy śledzili losy gry mieli możliwość przyłączenia się do rozgrywki jeszcze na dobę przed rozpoczęciem E3.

    Gra pomimo bardzo ładnej grafiki i wspaniałego dźwięku ładuje się bardzo szybko - trwa to ok. 10 sekund. Cała grafika jest renderowana w czasie rzeczywistym i bardzo płynnie animowana. Podczas rozgrywki nie następują zatrzymania gry czy "szarpanie" dźwięku.

    Do wyboru mamy 6 postaci, różniących się między sobą posiadanymi umiejętnościami: warrior, elementalist, mesmer, necromancer, ranger i monk. Każda z postaci to rozgrywka w innym stylu i w sumie odmienne wyzwanie.

    Grać możemy zarówno w drużynie, jak i solo. Mapy są na tyle duże, że zapewniają przyjemność grania przez wiele godzin - pełno tu ruin, ślepych zaułków i zakamarków. To w nich zazwyczaj czają się potwory. Chociaż na głównym szlaku jest ich także pod dostatkiem.
    Każda postać ma możliwość zbierania doświadczenia (w wersji demo ograniczenie do 15 poziomu), dzięki któremu stajemy się silniejsi, zdobywamy nowe umiejętności oraz rozwijamy już posiadane. W podróży przez wspaniałe krainy znajdujemy różne przedmioty, zbroje, różyczki, miecze, łuki, których możemy następnie użyć do walki, wymienić lub sprzedać po dotarciu do następnego punktu kontrolnego. Czary są wyrafinowane i różnią się dla poszczególnych postaci, np: oślepienie wroga, obniżenie jego sprawności ruchowej, zwiększenie siły obrażeń zadawanych wrogom itd. Za każde wykonane zadanie dostajemy punkty doświadczenia ekstra (500) plus jeden specjalny przedmiot, który możemy użyć w następnej misji albo sprzedać.
    Każdy przedmiot, który wypadnie po zabiciu wroga czy też zostaje odnaleziony, jest przypisany danemu graczowi, więc inni nie mogą go wziąć. Znika w ten sposób problem, który pojawiał się podczas grania w "Diablo": zabić i szybko biec po przedmiot, żeby ktoś nam go nie sprzątnął sprzed nosa. Można całkowicie skupić się na graniu, a zbieranie łupów zostawić na koniec.

    Przeciwnicy są stosunkowo inteligentni, zbierają się w grupy i atakują całymi siłami. Ale można ich podejść i rozdzielić, a następnie wykańczać pojedynczo. Bossowie i niektóre jednostki posiadają specjalne czary, którymi potrafią nas obezwładnić, zatruć, zwolnić itp.

    Programiści zaimplementowali możliwość prowadzenia pogaduszek. Rozmowa przebiega sprawnie nawet podczas poruszania się. Rozmowy można prowadzić na ogólnym chacie, ze znajomymi dodanymi do listy ulubionych graczy (PRIVATE CHAT) oraz z członkami drużyny w czasie wykonywania misji. Klikając na konkretną nazwę postaci (nawet na publicznym czacie) możemy wysłać wiadomość do wglądu tylko przez adresata.

    Gra posiada przyjazny interfejs, dzięki któremu bardzo łatwo i szybko możemy się zorientować w aktualnej sytuacji. Wyszczególnione są tu nasze parametry życiowe i mana, poziom zaawansowania czarów i specjalnych umiejętności, używana obecnie broń oraz precyzyjna mapa wyświetlająca położenie członków naszej drużyny i przeciwników.

    W każdej chwili (nawet podczas wykonywania zadania) możemy przenieść się do dowolnego miejsca przez przejście na mapę i wybranie punktu docelowego. Każda wioska jest podzielona na kilka rejonów, dzięki czemu serwer się nie zapycha, gra chodzi płynnie, a my mamy okazje wykonywać każdą misję z co raz to nowymi ludźmi.

    W łatwy sposób można dostać się do właściwości naszego bohatera. Mamy tu następujące zakładki:

  • Hero - a w niej:
    - poziom naszego doświadczenia,
    - ilość punktów do zdobycia, aby uzyskać następny poziom
    - naszą rangę
    - punkty, które możemy rozdzielić na poszczególne umiejętności

  • Items - a w niej wszystkie rzeczy które znaleźliśmy. Są to narzędzia walki, zbroje, specjalne magiczne przedmioty z dodatkowymi umiejętnościami lub czarami, a nawet flaszeczki z farbą do zmieniania koloru stroju.

  • Skills - wyszczególnione czary, których potrafimy używać oraz ich poziom zaawansowania wraz z siłą i dokładnym ich opisem.

  • Log - wszystkie rozmowy i to, co robiliśmy w danym monecie, jakiego czaru użyliśmy, zadane i otrzymane obrażenia oraz ilość "zgonów" bohatera.

    Zablokowana została jeszcze jedna opcja, a mianowicie "Gild", ale oczywiście można domyślać się jej przeznaczenia.

    Gra ma się ukazać w 2 połowie 2004 roku, ale już dziś wiadomo, że nie będzie pobierana opłata za dostęp do serwera.

    Dni na rozgrywkach w "Guild Wars" upłynęły nam na świetnej zabawie. Pozostaje tylko żal, że tak krótko to trwało, a producenci rzadko decydują się na tego typu posunięcie. Jest to przecież wspaniała reklama dla gry, a po tym, co zobaczyliśmy jesteśmy przekonani, że wielu graczy, jakich spotkaliśmy na rozgrywkach w czasie E3 powróci do gry, kiedy wyjdzie ona w wersji finalnej. Nam było miło i z chęcią poprosimy o więcej.

    MadMan & Rolfikus

    Reklama
  • INTERIA.PL
    Dowiedz się więcej na temat: umiejętności | karta | doświadczenia | wydawca | wars
    Reklama
    Reklama
    Reklama
    Reklama
    Strona główna INTERIA.PL
    Polecamy