Emocje podtrzymują przy grach
Co jest przyczyną, dla której korzystamy z gier wideo? Taki i inne pytania zadali blisko tysiącu fanów elektronicznej rozrywki badacze z University of Rochester prowadzący analizy we współpracy z firmą Immersyve.
Amerykańska grupa psychologów opracowała specjalny sondaż, w którym za pośrednictwem sieci internet wzięli udział najrozmaitsi gracze. Dowiedziono, że gry mogą dostarczać szans na osiągnięcia, zdobycie poczucia wolności oraz więzi z innymi graczami. Okazało się, iż po gry nie sięgamy tylko dla zabawy - dodają specjaliści.
"Myślimy, że jest tu głębsza teoria niż korzystanie z gier dla samej zabawy" - powiedział Richard M. Ryan, psycholog zajmujący się tematyką motywacji i główny koordynator badań. Gracze w ankietach stwierdzali, iż najlepiej czują się, kiedy gry wywołują w nich pozytywne doświadczenia i wyzwania, które są związane z tym, co jest im dobrze znane z prawdziwego świata.
"To jest nasza kość niezgody - pociąg do gier silnie wynika z ich zdolności do wzbudzania poczucia autonomii, kompetencji i spokrewnienia" - dodaje Ryan. Badacze twierdzą, że niektóre gry wideo nie tylko motywują dalszą zabawę, ale też "mogą być doświadczane jako sposób na poprawianie psychologicznego samopoczucia, przynajmniej w perspektywie krótkoterminowej".
Naukowcy dodają, iż głównym założeniem, jakie przyjmują, jest nie rozkładanie na czynniki pierwsze gier, jak to robią inni, lecz sprawdzanie takich motywacji i satysfakcji dostarczanych przez nie dla ich użytkowników, które pobudzają ich zainteresowanie i podtrzymują chęć do dalszego korzystania z gier.