Czy gry wywierają wpływ na ból?
Ostatnio udowodniono, że produkcje branży elektronicznej rozrywki skutecznie wywołują u ich odbiorców najróżniejsze emocje. Do niedawna jednak wiele osób bez żadnych podstaw głosiło też, iż gry mogą wywoływać niepożądane objawy, takie jak strach, lęk czy uczucie bólu.
Doktor Bryan Raudenbush z Uniwersytetu Wheeling Jesuit postanowił dowieść w swojej najnowszej publikacji, że gry mogą nieść raczej więcej dobra niż zła. Mogą być bowiem skuteczną metodą na leczenie wszelkich lęków.
W badaniach korzystano z sześciu różnych gatunków gier: akcji, logicznych, zręcznościowych, bijatyk, sportowych oraz odrębnie boksu. Uczestnicy grupy testowej na początek bawili się grami każdego z typów po około pięć minut dla nauczenia się ich obsługi. Później mieli okazję grać w nie po dziesięć minut, znajdując się dodatkowo pod presją niskiej temperatury. Doktor Raudenbush udowodnił, że granie zwiększa skupienie i podatność na odbierane bodźce, ale jednocześnie zwiększa tolerancję na ból.
Ogólnie testy udowodniły, że gracze bardziej odczuwali wszelkie bodźce podczas zabawy niż w sytuacji pozbawionej gier. Największe dawki emocji pojawiały się przy grach akcji, bijatykach, grach sportowych i boksie. Jednocześnie znieczulenie na ból i lęk wzrastało najbardziej podczas zabawy w gry sportowe i bijatyki. Gry sportowe okazały się też produkcjami wnoszącymi największą dawkę agresji. Najwięcej myślenia było niezbędnych do zabawy w gry logiczne i boks. Co ciekawe, do frustracji doprowadzić mogą najczęściej gry zręcznościowe oraz wirtualny boks.
Pomimo możliwych negatywnych skutków doktor Raudenbush dodał, że gry mogą posłużyć do leczenia zwłaszcza młodych osób, które cierpią na zaburzenia lękowe.