Czat z bardem

Polski dystrybutor "Bard's Tale", firma Cenega Poland, przedstawił tłumaczenie zapisu chata z Brianem Fargo, producentem gry oraz twórcą takich tytułów, jak "Baldur's Gate" czy "Fallout".

"Bard's Tale" uznawane jest za ojca komputerowych gier Role Playing (RPG). Oryginalna gra "Bard's Tale" także została stworzona przez Briana Fargo, pioniera w branży i założyciela firmy Interplay.

(Thunak): Brian, opowiedz coś o fabule gry.

(BFargo): Naszym głównym celem było stworzenie niekonwencjonalnego głównego bohatera i fabuły. Początkowo skupiliśmy się na osobowości barda, który miał kwestionować wszystkie zadania stawiane przez nim. Jest on też odrobinę cyniczny i odnosi się do świata tak, jak ktoś kto grał w wiele gier RPG. Początkowo obchodzą go tylko pieniądze i kobiety, ale ostatecznie zostaje wciągnięty w wir wydarzeń, powiązanych z koniecznością uratowania księżniczki. Oczywiście nic nie jest takim, jakim się wydaje.

(Trolly): Możesz nam przedstawić skrót fabuły?

(BFargo): Hmmm... cóż, początkowo skupiliśmy się na niepowiązanych historyjkach - mniej więcej takich, jakie stosuje Quentin Tarantino w swoich filmach. Oczywiście nie ma u nas wyjątkowej brutalności. Historyjki są różne - czasem bard zostaje "wrobiony" w konieczność ratowania jakiejś osoby. Innym razem staje przed wyborem tego, co jest dobre dla niego, a co dla ogółu. W trakcie podróży może natrafić na wioskę, która została napadnięta przez Wikingów. Bard sam decyduje o tym, czy stanąć po stronie mieszkańców, czy nie. To znowu musi ratować swojego psa z otchłani piekielnych - takich wesołych elementów fabularnych jest wiele - wszystkie one mają za zadanie wyśmianie nudnych questów, które widzimy w każdej innej grze RPG.

(BBard): Co zainspirowało Cię do stworzenia "The Bard's Tale"? W jaki sposób poprzednie projekty, nad którymi pracowałeś - "Fallout" i "Baldur's Gate" - wpłynęły na jej kształt?

(BFargo): Oczywiście główną inspiracją było pierwsze "The Bard's Tale", które stworzyłem w 1985. Inspirację czerpałem też z oklepanych tematów, które trafiały do gier RPG w ciągu ostatniej dekady. Ogólną zasadą, która byłe elementem wspólnym gier "Wasteland", "Dragon Wars", "Stonekeep", "Fallout" i "Baldur's Gate" była nieliniowość, co oczywiście utrzymałem w "The Bard's Tale".

(Phil_-): Czy do podłożenia głosu głównej postaci wybraliście Cary'ego Elwes'a z powodu jego roli w "The Princess Bride"? Czy zamierzacie zaszczepić w grze podobny rodzaj humoru?

(BFargo): Napisaliśmy scenariusz nie myśląc o Carym. Wraz z rozwojem Barda jako postaci... gra zaczęła pisać się sama. W każdej sytuacji mogliśmy sobie od razu wyobrazić reakcję barda. Po skończeniu pisania, musieliśmy obsadzić role. I wtedy pomyśleliśmy o Carym. Wszyscy zgodzili się, że to idealny wybór. Mamy do czynienia z podobnym rodzajem humoru jak w "Princess Bride" - oczywiście do pewnego stopnia. Cary jako Bard jest nieskomplikowanym, miłym gościem.

(Carri_S): Czy pies Barda to potężny sprzymierzeniec?

(BFargo): Nie określiłbym go tym mianem... ale bardzo się przydaje - potrafi unikać ciosów i nie może zostać zabity (tylko oszołomiony). Można grać z pomocą psa i bez niej - opracowaliśmy kilka różnych możliwości.

(BBard): Jak długo przygotowywaliście grę? Ile osób nad nią pracowało?

(BFargo): Nad grą pracował jeden człowiek przez 42 lata... ach, nie... Miałem oczywiście na myśli - 21 ludzi przez 2 lata.

(paul23): Bard nie działa sam - może przywoływać towarzyszy. Jak działa ten system i czy możesz powiedzieć coś o pozostałych bohaterach - jakimi mocami i zaklęciami dysponują?

(BFargo): Zamiast standardowej drużyny w stylu D&D mamy Barda, który może przywołać towarzyszy - potwory, które zachowują się jak standardowy paladyn czy złodziej. To, co jest ciekawe w tym systemie to możliwość ciągłego mieszania i zmiany umiejętności. W zwykłej grze RPG zdolności towarzyszy są stałe - tutaj możesz używać różnych kombinacji zdolności i zaklęć, w zależności od tego, z kim walczysz. Możesz przypisać zdolności obronne jednym towarzyszom, a większą agresję innym.

(Phil_-): Jak Twoim zdaniem zmieniła się percepcja gier RPG w ciągu 20 lat od pierwszego Bard's Tale?

(BFargo): Przede wszystkim zmieniły się oczekiwania co do grafiki. Ludzie oczekują grafiki o znacznie lepszej jakości. Gracze nie chcą również czytać długich tekstów - wolą słyszeć rozmowy bohaterów. Możliwość zapisu w dowolnym momencie zmniejszyła nieco napięcie, które towarzyszyło wczesnym grom RPG. Ale ogólnie mogą powiedzieć, że wciąż kocham zwiedzać lochy i tworzyć drużyny w stylu D&D... znajdować złoto, kupować nowe rodzaje broni i zabijać większe i groźniejsze potwory.

(Trolly): Jak działa system przywoływania?

(BFargo): Dzięki swej muzyce Bard może przywołać różne stworzenia. Na początku zna tylko jedną pieśń, przywołującą szczura. Szczur może najwyżej przestraszyć ludzi. W miarę rozwoju rozgrywki, w zależności od jakości posiadanego instrumentu, Bard będzie mógł przywoływać więcej stworzeń jednocześnie. A więc na początku będzie to jeden stwór, ale ostatecznie liczba ta sięgnie 4 towarzyszy jednocześnie z listy ponad 16.

(BBard): Co, prócz zakręconego humoru, uznałbyś za główne innowacje i ważne elementy gry?

(BFargo): Jestem naprawdę zadowolony z pozbycia się nudnego mechanizmu gier RPG - konieczności znajdowania przedmiotów w lochach, a następnie ciągłego wracania do sklepu i sprzedawania ich. Kupowanie jest ciekawe, ale sprzedawanie? Chcielibyśmy, żeby gracz cały czas kroczył naprzód, a nie w kółko robił to samo. Zapewnia to choćby system strategicznego przywoływania, czy unikatowy system konwersacji, w którym wybieramy tylko ogólne nastawienie do osoby, a bard sam mówi to, co chce powiedzieć. No i oczywiście, jest to jedyna gra w której śpiew odgrywa ważną rolę! :)

(paul23): Jak ważna dla twórców i gry jest technologia? Powiedz coś o silniku napędzającym grę!

(BFargo): Korzystaliśmy z silnika Snowblind, który był wykorzystany przy "Champions of Norrath". Przedstawia on świat z wysokiego kąta. Podkręciliśmy trochę grafikę, dzięki czemu wszystko wygląda spektakularnie, ale generalnie większość czasu poświęciliśmy na rozgrywkę i ciekawe dodatki, niż na rozwiązania technologiczne. Na tym polu większość gier reprezentuje podobny poziom, a fakt, że powstają gry oparte o technologię klasy Unreal oznacza, że przy świetnej grafice, twórcy będą mogli skupić się na wzbogacaniu postaci, fabuły itd.

(BBard): W trakcie gry kierujesz tylko jedną postacią - Bardem. W jaki sposób bohater rozwija się w trakcie gry?

(BFargo): Tak jak w klasycznych grach RPG, główny bohater posiada atrybuty, takie jak siła, zręczność, szczęście itd., których wartość wzrasta z czasem i umożliwia walkę z potężniejszymi przeciwnikami. Dodatkowo, bard może uczyć się specjalnych zdolności, które umożliwią mu wykonywanie ciosów specjalnych - kombinacji, ataków dwuręcznych itp. Bard może również szkolić psa, aby ten był jeszcze użyteczniejszym sprzymierzeńcem. No i oczywiście zdobywanie coraz lepszych instrumentów powiększa umiejętności Barda. Początkowo ma do dyspozycji lutnię, a najpotężniejszą "bronią" jest gitara elektryczna, która pozwala na szybką regenerację many i przywołanie większej ilości sprzymierzeńców.

(BircGuest-37094755): Skąd wzięła się Twoja pasja do gier wideo?

(BFargo): Jako dzieciak byłem ogromnym fanem filmów i komiksów. Kiedy na rynku pojawiło się Apple II, oszołomiły mnie dostępne na tę platformę gry. Zawsze interesowałem się też psychologią i tym, co wywołuje emocje u ludzi. A więc praca w branży rozrywkowej jest dla mnie idealna. W chwili obecnej jestem tak samo zafascynowany grami wideo, jak wtedy, gdy byłem dzieckiem. Gry są naprawdę zadziwiające.

(smil3y^aw): Czy tylko jedna osoba podkłada głos Bardowi? Czy gracz może wybrać inny głos dla głównego bohatera?

(BFargo): Tylko jedna. 30 000 linii dialogowych zostało profesjonalnie odtworzonych przez Cary'ego Elwes'a.

(paul23): Jak duży jest świat gry i czy fabuła jest liniowa? Opowiedz nam o sposobie rozgrywki i wydarzeniach, które będą naszym udziałem.

(BFargo): Biorąc pod uwagę dzisiejsze standardy, gra jest dość duża... aby ją ukończyć potrzeba około 20 godzin, a i tak nie zobaczymy wszystkich możliwych elementów świata. Co ważne, fabuła cały czas posuwa się naprzód - nie wymagamy od gracza, żeby biegał tam i z powrotem w znane miejsca. Moimi ulubionymi wydarzeniami są takie, w których wszystko się wali i nawet gdy bard próbuje temu zapobiec, wszystko obraca się przeciw niemu. Przykładowo - musi odnaleźć więźnia, którego uwolnił. Musi spróbować uwolnić wioskę od Wikingów, ale sam spowodował ich najazd, wypuszczając na wolność smoka. Musi odnaleźć kasztelana, ale kiedy już tego dokonuje, okazuje się że jego twardy, szkocki akcent jest dla niego niezrozumiały - musi więc poszukać tłumacza. I tak dalej, i tak dalej - misje są niezwykle różnorodne i pełne humoru.

(Phil_-): Czy podoba Ci się fakt, że pracujesz teraz bardzo blisko zespołu projektantów i programistów? To chyba odmiana od tego, co robiłeś w Interplay, kiedy byłeś praktycznie tylko szefem zespołu?

(BFargo): Tak, bardzo mi się podoba. Dzięki ścisłej współpracy mogłem wprowadzić do The Bard's Tale wiele osobistych pomysłów, co było niemożliwe w trakcie pracy dla Interplay. Aby wpłynąć na ostateczny kształt gry, trzeba się bardzo angażować. Osobiście napisałem około jednej trzeciej scenariusza i zaprojektowałem mniej więcej tyle samo elementów świata. To była świetna zabawa... trudniej było to wszystko zgrać, aby ze sobą współgrało. Ale i tak, kiedy projektowałem wszystkie te rzeczy, czułem się bardziej jakbym się bawił, a nie pracował.

(paul23): Czy powstanie kiedyś "The Bard's Tale 2"?

(BFargo): Mamy taką nadzieję... "Bard's Tale 1" to tylko rozgrzewka. Chcemy stworzyć tryb gry wieloosobowej, wprowadzić nowe postacie i widok z perspektywy zza postaci.

(Tarjan_The_Mad_God): Czy spotkamy w grze starych przyjaciół i przeciwników?

(BFargo): W pierwszej części nie... ale bądźcie gotowi na kontynuację (Cieszę się, że ktoś pamięta takie elementy gry jak Tarjan).

(BircGuest-37094755): Dlaczego stworzyliście tą grę? Czy od początku zamierzaliście dodać tą unikatową, humorystyczną atmosferę? W jakim celu?

(BFargo): Tak naprawdę to nie był główny cel. Tak wyszło, że... grałem w wiele gier RPG i w kółko musiałem robić te same rzeczy. Zabić szczura w piwnicy... zdobyć klucz rozbijając dziesiątki beczek... Po 20 lat tworzenia i grania w gry, znudziło mi się to. Więc zacząłem myśleć - czy to nie byłoby zabawne, gdyby Bard myślał tak jak ja. Niech więc bohaterowie zachowują się w grach jak prawdziwe istoty ludzkie, a nie ciągle tylko dążą do zniszczenia czy uratowania świata. Postanowiliśmy, że Bard, tak jak Han Solo, interesować się będzie kobietami i pieniędzmi. W międzyczasie pojawiło się wiele zabawnych sytuacji, które dodatkowo wzmocniły realizm fabuły.

(Phil_-): Od dawna tworzysz gry komputerowe :). Których projektantów i twórców podziwiasz? Czy takich, jak Sid Meier czy Tim Schafer, którzy wciąż mogą 'robić swoje'?

(BFargo): Podziwiam każdego, kto przetrwał tak długo i wciąż realizuje własne pomysły... Peter Molyneux, Sid... próbuję sobie przypomnieć, kto się jeszcze trzyma... :) Warren Spector, Richard Garriott. Oni wszyscy dążą do innowacji, ponieważ gry stały się dość nudne i tworzone "zgodnie z zasadami". Zrobienie czegokolwiek nowego staje się bardzo ryzykowne.

(paul23): Czy to nie dziwne, że Twój bohater jest alkoholikiem i męskim szowinistą? Czy mamy brać z niego przykład? :P

(BFargo): lol
(BFargo): no cóż... przede wszystkim... Bard nie jest alkoholikiem. To, że lubi piwo to jeszcze nic nie znaczy. Myślę, że to zależy od tego, czy uważasz, że najciekawszą postacią w świecie Wojen Gwiezdnych był Luke Skywalker czy Han Solo. Przecież ostatecznie i tak kobiety zawsze owijają sobie Barda wokół palca.

(seut): Co powiesz o smutnym końcu studia Troika?

(BFargo): Przykro mi, że ktoś, kto wprowadził do świata gier ogromną pasję i świetne pomysły, musiał odejść. Ale jestem pewien, że Troika wkrótce znów się pojawi, może w nowej formie i przyniesie światu nowe idee.

(paul23): Ile rodzajów broni będzie dostępnych w grze i w jaki sposób różnić się one będą od siebie?

(BFargo): Bard może korzystać z broni różnych klas - dwuręcznych mieczy i pałek, maczug, a także broni strzeleckiej. W każdej z tych klas istnieje wiele, coraz potężniejszych rodzajów broni. Bard może również korzystać z instrumentów muzycznych, ale wtedy nie może korzystać z broni. Pod koniec gry nasz bohater znajdzie Miecz Ego, które rozmawia z Bardem, a kiedy ten gra na instrumencie - miecz śpiewa do muzyki... Dzięki temu Bard nie musi odkładać miecza, żeby grać na instrumencie.

Cenega Poland - inf. prasowa
Dowiedz się więcej na temat: tłumaczenie | Fargo (serial) | Bohater | zdolności | phil | firma | dystrybutor | czat | bard

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje