Cyborg EVO Force Feedback

Producent: Saitek Ltd.
Dystrybutor PL: Karuma Polska sp. z. o.o.
Rodzaj kontrolera: joystick
Platforma: PC
Wymagania sprzętowe: Pentium 133 MHz, port USB, Microsoft Windows 98, Me, 2000 lub XP, DirectX 7.0, 7 MB miejsca na dysku twardym
Cena detaliczna: 249,90 PLN
Ocena: 9/10

Firma Saitek znowuż szokuje w dziedzinie kontrolerów gier, zwłaszcza jeżeli mamy do czynienia ze znanym produktem z serii Cyborg Evo! Zaraz po wyprodukowaniu Cyborg Evo Wireless pojawia się na rynku po technicznym unowocześnieniu Cyborg Evo Force Feedback.

Pierwsze wrażenia

Duże kartonowe pudełko, odporne na jakiekolwiek warunki transportu, zawartość na pewno nie powinna ulec zniszczeniu. Choć w tym wypadku nie poskąpiłbym dodatkowych zabezpieczeń, biorąc pod uwagę ciężar joysticka i samego zasilacza. Po otwarciu wyłania się "COŚ", kształt znajomy, ale jednak zaskakujący. Estetyka i forma poddana ostrym kryteriom trendów rynku znalazła swe odzwierciedlenie w kolejnej edycji. Zaglądamy do pudełka i wyciągamy kolejno: ulotki, gwarancję, płytkę CD ze sterownikami i inteligentnym oprogramowaniem. Wyjmujemy joystick z pudełka, stawiamy na stole i... co? Chyba zepsuty, bo dźwignia dziwnie przechylona na bok i lata na wszystkie strony bezwładnie. Pewnie sprężyna "za słaba", albo "puściła", chyba trzeba reklamować... Nie martwcie się, nic z tego!

To cacko jest pełne przycisków, wyposażone m.in. w dźwigienkę, pokrętła, podpórkę pod dłoń i zasilacz. Joy zrobiony jest z miłego w dotyku, przyjemnego tworzywa. Design drążka jest taki sam jak u jego starszych braci. Pokryty matową, antypoślizgową warstwą z domieszką gumy. Na głowie rękojeści znajduje się aż 5 przycisków kciuka, szybkostrzelny cyngiel i ośmiostronny przełącznik "punktu widzenia" Hat. Ilość przycisków na głowie rękojeści jest wystarczająca do zaawansowanych combosów. Zamontowane są intuicyjnie, zresztą we wszystkich wersjach Evo jest możliwość ręcznego ułożenie w pionie i poziomie przycisków kciuka zamontowanych na małej platformie. Również bardzo dobrym rozwiązaniem jest możliwość ustawienia podpórki pod dłoń, by ta bez zbytniego forsowania mogła godzinami dzierżyć joya niczym wojownik oręż. Idealne i jakże komfortowe rozwiązanie zarówno dla praworęcznych, jak i leworęcznych graczy...

Evo Force

Duża podstawa Evo Force, pod którym znajdują się gumki, zapewnia stabilną przyczepność do podłoża. Użyte materiały i design są identyczne jak w poprzednich kontrolerach i odznaczają się wysoką jakością. Rozmieszczone cztery po lewej i prawej stronie przyciski, w tym dwa shifty, wspomagają nas podczas gry.

Cyborg Evo Force nie będzie sprawnie funkcjonował bez zasilacza. Zasilacz jest nieco sporych rozmiarów, lecz w niczym to nie przeszkadza. Kabel jak na zasilacze tego typu jest bardzo długi (około dwóch metrów), więc nie będziemy mieli problemów ze swobodnym przemieszczaniem się w promieniu podanej wartości. W początkowej fazie tuż przed podłączeniem, drążek jest bezwładny i wydaje się uszkodzony, lecz w momencie podłączenia zasilania ustawia się w pozycji startowej, gotowy do użycia. W ten oto sposób mamy świadomość, że wszystko powinno działać poprawnie.

Feedback

Większość z Was zapewne orientuje się, na czym polega system wibracji Feedback. Jednak przypomnijmy, co w takim Cyborg EVO Force Feedback owe sprzężenie zwrotne oznacza. W kontrolerze znajduje się silniczek, który oparty jest na dwóch siłownikach wspomagających pracę joya, generując przy tym przeróżne kombinacje wstrząsów. W Evo Force Feedback sprężyna jest cieńsza niż w pozostałych modelach, takie rozwiązanie pozwala, by silnik Evo w inteligentny sposób kontrolował pracę kontrolera. Zastosowana technologia powinna charakteryzować się precyzyjnym i trwałym wykonaniem, by mechanika urządzenia mogła znieść duże wychylenia, a do tego przenosić najmniejsze nawet drgania symulujące zmiany adekwatne do wydarzeń w grze. Niestety mechanizm i jakość większości kontrolerów jest silnie zależna od ceny. Większość dostępnych na rynku zabawek z podobnym mechanizmem jest oparta na plastikowych kołach zębatych, a te po intensywnej eksploatacji ulegają zniszczeniu. W zależności od gry system generuje różnego typu wstrząsy, wibracje. Przykładowo w grze "Lock On: Air Combat Simulation" podczas trzymania fire, joy emituje drgania łudząco podobne do karabinów maszynowych, a gdy zostaniemy postrzeleni, drążek odbija wraz z kierunkiem zadanego ciosu. Natomiast podczas kolizji lub wywrotki, jakie często się zdarzają, drążek wariuje na wszystkie strony, niosąc po prostu niesamowite doznania.

Inne bajery

Joy wyposażony jest standardowo w 3D skręt wolanta, pozwalający na lepszą kontrolę sterowania. Jednosprężynowe zawieszenia kardanowe, wspomagające dynamikę, skonstruowane jest tak, aby po każdym odchyleniu wolanta nie dopuszczać do zbyt gwałtownych reakcji, stawiając drobny opór i po wykonanym manewrze wracając do pozycji wyjściowej. Stabilną pracę joysticka podczas wykonywania manewrów możemy przypisać elastycznej ergonomii urządzenia, jak i wytrzymałości materiałów. Na obudowie znajdziemy dźwignię ciągu znajdującą się z tyłu podstawy. Działanie przepustnicy jest bardzo płynne, dodatkowym ułatwieniem jest namalowany wskaźnik siły pędu. Dodatkowo przyciski wbudowane w podstawę, jak i nazwa serii znajdująca się na drążku są podświetlone. W niczym nie przeszkadza, a jest miłe dla oczu.

Ogółem

W swej kategorii uniwersalizm modelów Evo zaskakuje możliwościami, ergonomią, linią i jakością wykonania swoich właścicieli. Konkurencyjne kontrolery pozostają w tyle z wyjątkiem sprzętu typowo stworzonego do symulacji. Seria Evo jest produktem z tworzonym z myślą o przyjemnym graniu. Kontroler Evo bardzo dobrze sprawuje się zarówno w symulacjach, jak i grach zręcznościowych. Na pewno w pełni usatysfakcjonuje swego właściciela, który przez lata będzie czerpał radość z jego użytkowania. Miłej zabawy!

Cyborg EVO Force Feedback to w skrócie:

  • pięć cyfrowych przycisków FIRE zamontowanych na drążku
  • 2x po cztery cyfrowe przyciski wbudowane w podstawę
  • dwa przyciski SHIFT wbudowane w podstawę
  • ośmiokierunkowy przełącznik HAT
  • cyfrowy spust ognia ciągłego
  • kontroler przepustnicy
  • sprzężenie zwrotne jak w kierownicy R440 (wbudowane dwa siłowniki)

    rofreeman

  • Reklama

    Najlepsze tematy

    Reklama

    Strona główna INTERIA.PL

    Polecamy

    Rekomendacje