Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi

Producent: Troika Games

Wydawca: Sierra

Dystrybutor PL: Play It

Rodzaj gry: RPG

Wymagania: 266 MHz, 32 MB Ram, 4 MB karta grafiki

Cena: 129 PLN

Ocena: 10/10

W ostatnich latach coraz częściej pojawiają się gry z gatunku RPG. Pomimo tego, że gatunek ten powinien przemawiać do wąskiego grona użytkowników, cieszy się on ciągle rosnącym powodzeniem. Niewątpliwie jednym z największych sukcesów, na rynku komputerowych eRPeGów, był FALLOUT, który przypadł do gustu większości graczom. Dziś ta pozycja uznawana jest za kultową i pomimo upływu czasu, gra ta cieszy się wciąż dużą grywalnością. Ludziom, którzy nigdy nie zagłębili się w świat tej gry, wydaje się, że jest to pozycja dość uboga i przeciętna. Fakt - grafika i dźwięk nie stoją tu na najwyższym poziome. Jednak główną zaletą tego produktu jest scenariusz, a ten nie ma sobie równych. Po ukazaniu się drugiej części tej gry duża liczba fanów poczęła się zastanawiać, czy pomysł będzie miał swą kontynuację. Dzisiaj już wiemy, że gra fabularna (papierowa) na razie nie zostanie wydana, a apetyty graczy zaspokaja chwilowo FALLOUT TACTICS. Warto jednak zwrócić uwagę na grę podobną, aczkolwiek odmienną. Myślę tu o ARCANUM: PRZYPOWIEŚĆ O MASZYNACH I MAGYI, gra ta stworzona została przez panów z TROIKA GAMES. Większość osób obserwujących scenę branży gier komputerowych na pewno już wie, że w skład TROIKI wchodzą ludzie odpowiedzialni za stworzenie obydwu części FALLOUT. Czy to wystarczy, by powstał kolejny hit? Wydaje mi się, że tak.

Reklama



Świat ARCANUM nie jest zniszczony nuklearną wojną (zresztą w ogóle nie jest zniszczony). W ARCANUM mamy do czynienia z otoczeniem zupełnie fantazyjnym, co nie oznacza, że mniej interesującym i mniej niebezpiecznym. Ogólnie rzecz ujmując, cała kraina jest miejscem nieustannie trwającej wojny pomiędzy reprezentantami magii a techniki. Autorzy reklamują swój produkt hasłem - INDUSTRIALNA REWOLUCJA W ŚWIECIE MAGII. Skąd bierze się konflikt? Odpowiedź jest bardzo prosta. Szybki rozwój techniki (parowozy, samoloty itd.) powoli wypiera magię. Raz po raz pojawiają się szaleni naukowcy, którzy wnoszą nowe technologie do rozwijającego się, już i tak szybko, świata. Mistrzowie pradawnej sztuki magicznej nie są już tak niezbędni, jak niegdyś. Wszelakie choroby można leczyć przy użyciu konwencjonalnej medycyny, a magiczne leczenie zaczyna kojarzyć się z barbarzyństwem. Pomału we wszystkie dziedziny życia wkrada się technika. Zwolennikami nowych rozwiązań są przede wszystkim ludzie i krasnoludy, choć i rasy bardziej umagicznione nie stronią od technicznych gadżetów. Nowe prądy umysłowe i twórcze sprawiają, że świat zamiast się łączyć staje się coraz bardziej podzielony. Nowe religie, krytyka starego porządku oraz narastający rasizm stają się chlebem powszednim świata ARCANUM.



Jak sami widzicie życie w takim świecie może być dość trudne. Złożoność pewnych społecznych zapatrywań, rozwój technologiczny to rzeczy, które wpływają na życie naszego bohatera. Oczywiście rozgrywkę rozpoczynamy od stworzenia tegoż milusińskiego. W tej materii możliwości jest naprawdę dużo, już sama ilość ras oszołamia. Możemy grać człowiekiem, elfem, półelfem, półorkiem, półogrem, niziołkiem, gnomem lub krasnoludem. Każda rasa posiada indywidualne cechy odróżniające ją od pozostałych. Oprócz tego nasz bohater może posiadać specyficzną przeszłość, która w znacznym stopniu wpływa na jego późniejsze umiejętności. Ci którzy grali w FALLOUT będą czuli się jak w domu. Ostatnim krokiem podczas narodzin naszego herosa jest rozdanie pięciu punktów na dowolne cechy lub umiejętności. Jest to bardzo mała liczba i w rzeczywistości możemy mieć bardzo duży problem ze stworzeniem idealnego bohatera. Wydaje się jednak, że właśnie o to chodziło twórcom, by stworzyć grę, w której rozwijamy się od podstaw. Wyróżnić możemy cztery podstawowe umiejętności; do których przypisać można dwie podrzędne, jedną fizyczną i jedną psychiczną: moc podzielić można na: siłę, należącą do umiejętności fizycznych oraz inteligencję, przynależną do psychicznych. Następnie umiejętność, którą podzielić możemy na zręczność oraz percepcję; odporność, na którą składają się wytrzymałość oraz siłę woli. Ostatnią cechą jest wygląd zewnętrzny, którego składowymi jest uroda oraz charyzma. Oprócz cech podstawowych nasze punkty możemy wydawać na całą gamę umiejętności, zarówno technicznych, jak i magicznych. W zależności od tego, czy więcej znamy czarów, czy schematów technicznych, to na słupku równowagi (pomiędzy magią, a techniką) strzałka przesunie się w górę lub w dół. Pomimo, że początkowo wydawać się może, że ten słupeczek nic nie znaczy, z czasem okaże się bardzo wpływać na nasze życie (często wprowadzi nas w tarapaty).



Rozgrywka w dużym stopniu przypomina tą znaną z FALLOUT - a. Rzut izometryczny, ekwipunek, podobnie rozwiązana walka. Chociaż jeśli chodzi o walkę to dano nam wybór pomiędzy podziałem na tury i czasem rzeczywistym.



Oprawa audiowizualna jest bardzo dobra. Różnorodność miejsc, przepych i ubóstwo, wszelakie stroje, animacja postaci i doskonała - symfoniczna - muzyka. Trudno wymagać od gier z tego gatunku czegoś więcej. Efekty świetlne (zachody i wschody słońca), świetne dopracowanie wizualizacji zaklęć. To naprawdę trzeba zobaczyć i poczuć. Dodatkowo naszą historię ilustrują doskonale wyrenderowane przerywniki filmowe.



Kończąc wypada mi jedynie pokusić się o krótką refleksję podsumowującą. Cóż ARCANUM: PRZYPOWIEŚĆ O MASZYNACH I MAGYI to gra niesamowita, świetna fabularnie i audiowizualnie. Nikt kto grał w FALLOUT, czy inne porządne RPG na komputerze nie przejdzie obok tego tytułu obojętnie. Dodatkowo firma PLAY - IT świetnie grę zlokalizowała, a to nie koniec ukłonów w stronę graczy. Jak sami wiecie, nasze rodzime lokalizacje są często żałosne, stąd prośby graczy o nie tłumaczenie gier. Z ARCANUM nikt takiego problemu mieć nie będzie. Dlaczego? Ponieważ gra jest dualna i gracz sam zdecyduje, czy woli oryginalną angielską wersję, czy rodzimą lokalizację. Na tym kończę i życzę wszystkim powodzenia w zmaganiach z magią i techniką.



Jelon

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: karta | świat | dystrybutor | wydawca | umiejętności
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy