4x4 Evolution

Dystrybutor: Play-It

Reklama

Data premiery: listopad 2000

Rodzaj gry: wyścigi

Wymagania: Pentium II-333, Windows 98, karta graficzna z 3D, ok. 100 MB wolnego miejsca na HDD, karta dźwiękowa, CD-ROM

Ocena: 6/10


Siąde se na motur...



... przejode sie po wsi... Ale skoro nie ma, co się lubi, to się lubi, co się ma, np. samochód terenowy - tych akurat tutaj mamy pod dostatkiem. Dzięki grze 4x4 Evolution będziecie mogli pozwiedzać sobie różnego rodzaju miejsca, poczynając od głębokich jezior a na niedostępnych z pozoru szczytach kończąc...

CD w napęd

I startujemy. Instalacja klasyczna, żadnych cudów tutaj nie ma, zaraz po instalacji przechodzimy do programu konfiguracyjnego, gdzie można wybrać rozdzielczość, w jakiej powita nas gra, oraz szczegółowość grafiki. A potem pozostaje już tylko...

Zakup samochodu

Zakładając, że jesteście poważnymi graczami i nie bawi was coś takiego, jak tryb Quick Race, przechodzimy od razu do właściwych wyścigów, nazwanych tutaj Career. Do rączek dostaniecie 30.000 zielonych papierków, najtańszy samochód to jakieś 22 tysiączki, resztę wydać można na tuning. Trzeba przyznać, że tutaj twórcy gry naprawdę się wykazali - do dyspozycji gracza oddano autka marek: Chevrolet, Ford, Dodge, GMC, Lexus, Mitsubishi oraz Toyota, po kilka modeli w kilku wersjach nadwoziowych i silnikowych. Tak więc możecie pojeździć sobie słabiutkimi, 4.3 V6 terenowcami, albo też ponad siedmiusetkonnymi potworami, które potrafią pędzić prawie 230 km/h. Na oko do wyboru jest około 50 samochodów.

Tuningujemy pojazd



Do tej części gry też nie mogę mieć żadnych zarzutów - oprócz klasycznego tuningu wizualnego (np. orurowanie, które pełni przede wszystkim rolę ochronną) możemy ulepszać zawieszenie, silnik, skrzynię biegów, właściwie cały układ jezdny, elektronikę oraz wnętrze. Zaskakujące, ale opcji tutaj więcej niż w NFS5. Generalnie za duży wybór pojazdów oraz szerokie możliwości ingerencji w ich mechanikę oraz wygląd - duży plus dla gry.

Kluczyki do stacyjki

Odpalamy silniczek, gaz do dechy i staramy się być wszędzie pierwsi. Nie ma właściwie żadnych reguł, przy czym pamiętać należy o dwóch rzeczach - zderzanie się z pojazdami nie biorącymi udziału w wyścigu (taksówki, ciężarówki, spychacze) powoduje utratę TYLKO I WYŁĄCZNIE prędkości naszego pojazdu, a drzewa, tablice informacyjne i barierki są nieprzestawialne. Poza tym wjechać się da praktycznie wszędzie... dlatego teraz będę się czepiał.

Rozumiem, że auto terenowe to jest konkretna cegła, której byle co nie przestawi, dlatego też nie rozumiem faktu, dlaczego uderzenie tym autem czołowo w pędzącą taksówkę nie powoduje ŻADNEJ reakcji tejże taksówki - zero zboczenia z toru jazdy, co więcej - nasz kanciasty bolid jest brutalnie spychany z drogi... to se ne da pane Havranek.

Druga rzecz - widzieliście kiedyś jazdę terenowcem pod wodą? Jeśli nie - to pora zobaczyć. W 4x4 Evo można spokojnie pobujać sobie po dnie jeziora, tak kilka metrów pod powierzchnią wody. Super sprawa. Tylko jak na symulację to średnio tutaj pasuje.

Idźmy dalej - za żadne skarby nie da się zmusić auta, aby stało na stoku. Trzymanie hamulca ręcznego - nie skutkuje, co więcej - jeżeli jadąc zaciągniemy ręczny - auto zarzuci tyłem. Jeżeli stoimy pod górką (na gazie) i zaciągamy ręczny - auto zaczyna się staczać...

Kolejny bug - jeżeli auto będzie staczało się z górki tyłem - ciężko toto zatrzymać! Ratować się można tylko przełączeniem reduktora, wtedy samochód wytraca prędkość, lub uderzeniem/najechaniem na naturalną przeszkodę.

Grafika - w sumie bez większych wad, ale niebo mogłoby być trochę mniej poszarpane, a widoki z kamer trochę bardziej dopracowane - niekiedy udaje się złapać auto "wiszące" w powietrzu, bo znika część terenu.

Realizm jazdy - zaskoczony byłem MOCNO anemią siedmiusetkonnego Forda F150. Taka bryka przy wdepnięciu gazu powinna wyrywać glebę, a rozpędzało się toto jakby nie mogło, przy podjazdach ciężko było przymielić kołami, nawet na przełożeniu 4WL - czyli krótkie, terenowe. Generalnie fizyka jazdy kiepska - ale widać po grze, że jest ona raczej arkadowa, niż symulacyjna.

Teraz trochę na osłodę

Jednak mimo wszystkich swoich wad 4x4 Evolution potrafi bawić. W głównej mierze dzięki dobremu pomysłowi na "rozwój" swoich umiejętności - wygrywając wyścigi możemy kupić lepszy samochód, lepiej go doposażyć, lista opcji jest długa, więc jest czym się pobawić. Trochę brakuje odczucia mocy samochodów, ale rekompensowane to jest poprzez ciekawą opcję - reduktor. Jest to dokładnie odwzorowana skrzynia redukcyjna z samochodów terenowych, której nastawy można dowolnie zmieniać pomiędzy trybami 2W, 4W, 4WL - pierwszy z nich to jazda szosowa z napędem na tył, drugi - jazda szosowo-terenowa z napędem na cztery kółka, trzeci - jazda terenowa z krótkimi przełożeniami (auto rozwija połowę mniejsze prędkości na poszczególnych biegach, ma natomiast więcej mocy przekazywanej na koła - pozwala to na pokonywanie ostrzejszch podjazdów).

Bardzo ciekawy jest teren, po którym się przychodzi ścigać. Latają samoloty, jeżdzą sobie spychacze, ciężarówki, samochody osobowe, czasem przejeżdżamy przez hangar lotniczy, zauważyć można startujące do lotu helikoptery, po torach jeżdżą pociągi (niesamowite, prawda?) - teren "żyje". Jeśli do tego dodamy ciekawą logikę graczy komputerowych (bardzo często jeżdżą oni na skróty przez łąki, przez pola...), to zabawa zaczyna być bardzo ciekawa. A już superciekawie jest w momencie uruchomienia trybu multiplayer.

Podsumowania czas

Gierkę oceniamy zaledwie na szóstkę w dziesięciostopniowej skali ocen. Ujmujemy oceny za dziwne zachowanie się auta przy niektórych przeszkodach (woda), za zaskakujące działanie hamulców, a właściwie jego brak, a także za dziwne zachowania przy podjazdach (opisane powyżej). Grafika nie jest najwyższych lotów, psuje obraz dopracowanie niektórych szczegółów - np. niebo ze schodkowym przejściem kolorów. Szkoda, że producent nie przetestował dobrze gry przed wypuszczeniem na rynek, bo mógł być z tego prawdziwy hit, a tak wyszła gra nieco powyżej przeciętnej.

Tomasz Jarnot

Dowiedz się więcej na temat: jazda | jazdy | wyścigi | karta | dystrybutor | auto | 4x4

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje