Która platforma oferuje najładniejszą grafikę?

Serwis Gamespot postanowił sporządzić zestawienie trzech platform, skupiając się na różnicach w grafice wyświetlanej przez każdą z nich.

Co ciekawe, po raz pierwszy w porównaniu zawarto nie tylko dwie konkurujące ze sobą konsole (Xbox 360 i PlayStation 3), ale i pecety. Na kilku prostych przykładach możemy więc przekonać się, która technologia zapewni najlepsze doznania wizualne.

Pomysł na stworzenie tego typu testów powstał już jakiś czas temu, chociaż pierwotnie miał on sprawdzać różnice pomiędzy wspomnianymi konsolami Sony i Microsoftu. Tak też wyglądały poprzednie porównania. Wobec licznych zapytań i próśb ze strony czytelników, redaktorzy postanowili dołączyć do zestawienia peceta.

Reklama

Autorzy już na wstępie potwierdzają przewidywalną tezę. Okazuje się, że dobrze wyposażony komputer oferuje widocznie lepszą grafiką, chociaż, jak zauważono w materiale, kosztuje przecież prawie trzykrotnie więcej od którejkolwiek z konsoli. W końcu w teście wykorzystano maszynę wyposażoną chociażby w GeForce'a 280 GTX, kosztującego tyle co najdroższa ze współczesnych konsol.

W przypadku peceta fotki robiono w rozdzielczości 1920x1080, ale dla celów testu przekonwertowano je do rozmiaru 1280x720. Moc komputera osobistego pozwoliła również na bardzo wysokie ustawienia graficzne oraz dodatkowe plusy w postaci dobrego antialiasingu (4x) i filtrowania anizotropowego (8x). Otrzymujemy wiec cztery zestawy fotek oraz wygodny system wyboru platformy - po najechaniu myszką na napis zdjęcie zmienia się automatycznie.

Pierwszym tytułem za pomocą którego postanowiono porównać platformy jest Fallout 3. Kontrowersyjna pozycja Bethesdy okazała się zdecydowanie najlepsza na pececie - praktycznie każdy aspekt graficzny jest tu lepszy. Możemy zobaczyć ładniejsze tekstury, oświetlenie, antialiasing, czy chociażby dalsze pole widzenia. Podobnie jest w przypadku drugiego sprawdzanego tytułu - Dead Space. Dzięki zaawansowanym możliwościom karty grafiki na komputerze otrzymujemy najwyższą rozdzielczość i ostrość obrazu, dzięki czemu nawet napisy wyglądają ładniej i czytelniej.

Niespodzianki nie ma także w przypadku Call of Duty: World at War - również tutaj pecety są górą, chociaż różnice są znacznie mniejsze. Ostatnim przetestowanym tytułem jest natomiast Grand Theft Auto IV, z którym wystąpiły drobne problemy - czasem znikały obiekty, sporadycznie szwankowało oświetlenie, chociaż ogólnie nie zdarzało się to zbyt często. W przypadku tej gry, autorzy testu nie odpalali maksymalnych ustawień, wymagających niedostępnych jeszcze kart (co oczywiście można obejść komendą). Tytuł firmy Rockstar zdaje się też nie korzystać z jakiejkolwiek formy antialiasingu, przez co pełne krawędzi miasto nie wygląda tak dobrze jakby mogło. Pomimo tych drobnych niedociągnięć, GTA IV wygląda na pecetach znacznie lepiej niż na konsolach nawet w średnich ustawieniach, o czym zresztą swego czasu mówili przedstawiciele Rockstara.

Jak prezentują się w porównaniach same konsole? W poszczególnych przypadkach można zauważyć rozbieżności, chociaż ciężko byłoby wskazać zwycięzców i przegranych. Zauważalną na pierwszy rzut oka różnicą jest ciemniejszy obraz generowany przez PlayStation 3, co oczywiście żadnym wyznacznikiem nie jest. Ciekawym dodatkiem do powyższego materiału może być film zaprezentowany na łamach serwisu IGN, w którym sprawdzono czy zapowiedzi firmy Sony odnośnie możliwości nowej konsoli się sprawdziły. Autorzy porównują zwiastuny filmowe z targów E3 2005 z wydanymi już tytułami. Według autorów materiału, grafika oferowana przez PS3 ogólnie odpowiada temu co zapowiadano, chociaż oczywiście pewne różnice występują.

Widać więc wyraźnie, że przynajmniej pod względem technologicznym pecety prześcignęły już konsole, oferując o wiele ładniej wyglądające wersje wieloplatformowych gier. Nic w tym zresztą dziwnego. Przecież konsolowe wszystkie produkcje tworzone są właśnie na pecetach, które dodatkowo otrzymują nowe i często rewolucyjne podzespoły praktycznie co kilka tygodni, czy miesięcy. Podobną sytuację widzieliśmy oczywiście już kilkukrotnie. Zastanawiać może inny fakt. Oprócz technologicznych możliwości dobra gra wymaga przecież jeszcze profesjonalnego wykonania i koncepcji artystycznej. W tym względzie, przynajmniej wobec produkcji konsolowych, pecety niestety wydają się pozostawać odrobinę w tyle, szczególnie wobec słabnącego zainteresowania tą platformą ze strony deweloperów.

Gry-Online
Dowiedz się więcej na temat: różnice | grafika | Platforma Obywatelska
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy