Mirror's Edge i NVIDIA PhysX

Gry z dnia na dzień stają się coraz ładniejsze i realistyczne. Nie obyłoby się jednak bez specjalnych technologii, a my dziś przyjrzymy się jednej z nich - PhysX.

Jeszcze jakiś czas temu, wcale nie tak dawno, fizyka w grach nie była ich najmocniejszym punktem. Nawet dziś zdarza się, że w wielu współczesnych grach obiekty nie zachowują się w sposób, jaki można oczekiwać, lub jak zachowałyby się w rzeczywistym świecie. Większość akcji w takich tytułach ograniczonych jest do oskryptowanych wcześniej animacji, wyzwalanych przez takie zdarzenia jak na przykład uderzenie pocisku w ścianę. Nawet najbardziej potężne bronie zostawiają na cienkich nawet ścianach jedynie rozmazaną plamę po eksplozji, zaś każdy zlikwidowany wróg upada w ten sam sposób. Gracze obcują z grą, która wygląda bardzo dobrze, ale brak jej realizmu, który sprawi, że stanie się ona bardziej wciągająca. Czasy jednak się zmieniają i dziś NVIDIA proponuje graczom oraz autorom gier nowe rozwiązanie, które znacząco poprawi ten element w najnowszych produkcjach.

Reklama

Czym jest PhysX?

NVIDIA PhysX to wydajny silnik fizyczny pozwalający na stosowanie fizyki w czasie rzeczywistym w wiodących grach dla PC i konsoli. Oprogramowanie PhysX obecne jest aktualnie w ponad 150 grach, wykorzystywane jest przez ponad 10 000 zarejestrowanych użytkowników i obsługiwane przez konsole Sony PlayStation 3, Microsoft Xbox 360, Nintendo Wii oraz komputery PC. PhysX jest zoptymalizowany do obsługi przez masowe procesory równoległe. Procesor PhysX zapewnia wykładniczy wzrost mocy przetwarzania fizyki, zaś niebawem do obsługi oprogramowania PhysX dostosowane zostaną procesory GeForce, dzięki czemu obsługa fizyki w grach osiągnie nowy poziom.

Do tej pory by móc w pełni cieszyć się efektami tej technologii należało się zaopatrzyć w oddzielną kartę odpowiedzialną wyłącznie za symulowanie fizyki w grach. W 2008 roku NVIDIA przejęła firmę AGEIA i od tej pory wychodząc naprzeciw oczekiwaniom graczy, procesor odpowiedzialny za symulowanie PhysX będzie montowany w GPU karty graficznej. Już teraz dla nowszych kart serii GeForce można pobrać specjalne sterowniki, dzięki którym będziemy mogli cieszyć się tą technologią oraz sprawdzić ją w testach.

Silnik PhysX zaprojektowany jest z myślą o sprzętowej akceleracji przez wydajne procesory o setkach rdzeni. W połączeniu z wyjątkowymi możliwościami procesora graficznego w zakresie obliczeń równoległych, PhysX zapewnia wykładniczy wzrost mocy przetwarzania fizyki i przeniesie gry na nowy poziom dzięki możliwości symulacji bogatych środowisk charakteryzujących się takimi właściwościami jak:

- Eksplozje wywołujące kurz i powstawanie gruzu

- Postacie o złożonej geometrii z bardziej realistycznym odwzorowaniem ruchu i interakcji

- Nowe, widowiskowe bronie z niewiarygodnymi efektami

- Ubrania i materiały, które rozdzierają się w naturalny sposób

- Gęsty dym i mgła, które opływają obiekty znajdujące się w ruchu.

Jedynym sposobem na uzyskanie realnej fizyki o wierności i poziomie interaktywności wyraźnie podnoszącej poziom wrażeń uzyskiwanych z rozgrywki będzie zastosowanie jednego z milionów procesorów GeForce z obsługą NVIDIA PhysX.

PhysX w Mirror's Edge

Wszelkie te kategorie można sprawdzić w pecetowej edycji Mirror's Edge, która od początku powstawała w oparciu na technologię PhysX. Dzięki zastosowaniu tejże technologii nagradzane dzieło EA DICE otrzymało ekskluzywną zawartość dostępną wyłącznie dla posiadaczy kart GeForce z serii 8, 9 oraz GTX. Mirror's Edge jest pierwszą grą, która oferuje fizyczne zachowanie się szkła, co znacznie podwyższa realizm i interaktywność w grze. Z wyłączoną obsługą PhysX szkło nie jest symulowane jako część silnika gry. Kiedy rozbijemy szybę, ta za chwilę znika. Zupełnie inaczej jest kiedy gramy z włączoną obsługą PhysX - wtedy wszystkie szklane powierzchnie symulowane są przez silnik fizyczny, dzięki czemu potłuczone kawałki spadają bardzo realistyczne, a odłamki szyby potrafią zarówno zranić naszą postać jak i przeciwnika.

PhysX w Mirror's Edge dostarcza także zupełnie nowych elementów, które nie są obecne w wersjach konsolowych. Choćby różne materiały, począwszy od ubrań, po bannery, flagi czy foliowe pokrycia rusztowań. Oczywiście są one w pełni wspierane przez fizykę zaimplementowaną w naszym GPU, dzięki czemu realistycznie reagują nie tylko na zmienne warunki atmosferyczne w formie wiatru wywołanego helikopterem czy pędzącym pociągiem, ale także odpowiadają na wystrzeliwane pociski, które w zależności od kalibru i materiału potrafią go przedziurawić bądź rozerwać na strzępy.Warto dodać także o inteligentnie symulowanym efekcie dymu. W większości gier składa się on z poligonów, na które interakcja gracza nie ma wpływu. W przygodach Faith dym, podobnie zresztą jak i wiatr również jest generowany przez procesor fizyczny. Dzięki temu pędzący pociąg wprawia w ruch zwisające bannery, a odlatujący helikopter w bardzo realistyczny sposób wzbija tumany kurzu. Co ciekawe, przebiegając przez chmurę dymu zostawimy po sobie charakterystyczne smugi.

To, o czym zostało wspomniane jako jednej z bolączek dzisiejszych gier - oddziaływania broni na środowisko gry. Z wyłączoną akceleracją fizyki w Mirror's Edge jest podobnie jak w większości innych gier, pociski uderzające w ścianę zostawiają jedynie graficzny ślad. W przypadku PhysX również i w tym przypadku mamy do czynienia z większym realizmem - pociski uderzające w betonową ścianę nie tylko zostawiają ślad, ale powodują także odpryski.

Optymistyczna przyszłość

Mirror's Edge był pierwszą grą, w której od początku korzystano z technologii PhysX. Przyszłość tej technologii jednak wydaje się być świetlana, bowiem choć dla wielu wszystkie te efekty są jedynie smaczkami i w ferworze walki często nie zwracamy na nie uwagi, to jednak dzięki realnie odwzorowanej fizyce gra się po prostu przyjemniej. NVIDIA już dziś zapowiada, że będzie stawiać na rozwój GPU ze sprzętową akceleracją PhysX, a jeśli dodać do tego obiecujące efekty graficzne jakie ma zapewnić CUDA, możemy się spodziewać jeśli nie cudów, to przynajmniej kolejnych graficznych fajerwerków zawartych w grach i wyświetlanych na naszych monitorach.

gram.pl
Dowiedz się więcej na temat: pociski | procesor | silnik

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje