Kierunek rozwoju branży? Wschód i urządzenia mobilne!

Graczy interesują przede wszystkim nowe premiery. Mało kto przygląda się zakulisowym rozgrywkom i ruchom branżowych gigantów.

A szkoda, bo tak naprawdę od decyzji kilku osób na świecie zależy, w którą stronę podąży rynek, generujący dziś większe obroty, aniżeli branża filmowa i wydawnictwa fonograficzne razem wzięte... Bank inwestycyjny Digi-Capital opublikował właśnie raport, z którego wynika, że ubiegły rok był rekordowy pod względem ilości operacji przejęć i fuzji w branży gier wideo. Na tego typu operacje wydano również najwięcej pieniędzy w historii - ponad 4 miliardy dolarów! Oznacza to, że w porównaniu do 2011 roku firmy przeznaczyły o 22% więcej środków na fuzje i przejęcia.

Reklama

Wśród najważniejszych operacji należy wymienić zakup 15% akcji koreańskiej spółki NCSoft (serie Lineage i Guild Wars oraz Aion) przez Nexon za 685 milionów dolarów, nabycie mobilnego giganta Gloops przez Nexon za 468 milionów dolarów, a także nabycie serwisu Gaikai przez Sony, co kosztowało Japończyków 380 milionów dolarów. Łącznie na operacje finansowe tego typu przeznaczono w ciągu roku 4,2 miliarda dolarów - o 800 milionów więcej, aniżeli w roku poprzednim. Zgodnie z zapowiedziami analityków doskonale widać, że zainteresowania branżowych gigantów przenoszą się na Wschód.

Dowodzi tego fakt, że osiem z 10 najbardziej dochodowych transakcji przeprowadzono w Chinach, Japonii i Korei Południowej. Z drugiej jednak strony spadła łączna wartość inwestycji w branży - z poziomu ponad miliarda dolarów w 2011 do 868 milionów w roku ubiegłym. Analitycy Digi-Capital upatrują przyczyn tego stanu rzeczy przede wszystkim w załamaniu się sektora gier społecznościowych (na co największy wpływ mają gigantyczne kłopoty kalifornijskiej Zyngi, stojącej za takimi produkcjami jak FarmVille 2 czy CityVille). W dłuższej perspektywie rynek powinien jednak rosnąć, szczególnie ze względu na niezwykle dynamiczny rozwój sektora mobile, aby ostatecznie osiągnąć wartość 83 miliardów w roku fiskalnym 2016. Przypomnijmy, że w 2012 roku gry mobilne i sieciowe przyniosły 49% globalnych przychodów branży, czyli około 31 miliardów dolarów.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy